Olater

Ola Olofsson: Körning i vänsterfilen avgör jag – inte du

Eftersom jag använder mig av motorvägarna E4 och E6 på regelbunden basis och dessutom är ett stort fan av regler känner jag att det är dags att ta det här brännheta ämnet ett varv till.
Tänk dig följande scenario på motorvägen: Jag kör i 115 km/h enligt hastighetsmätaren (cirka 110 km/h i reell hastighet) då jag märker att jag är på väg ikapp en tung lastbil som kör i cirka 80 km/h. Jag tittar i backspegeln för att förbereda en omkörning och ser en personbil i vänster körfält, cirka 300 meter bakom mig. Om jag ligger kvar i höger körfält är jag tvungen att släppa på gasen för att inte köra på lastbilen. Om jag påbörjar min omkörning får bilen bakom släppa på gasen.
”Vad är problemet”, tänker du nu. ”Du håller dig undan och låter bilen med den högre hastigheten köra om innan du påbörjar din omkörning”.
Eller inte.
Vad är det som säger att hens tid är mer värdefull än min? Varför ska jag, som kör lagligt, anpassa min hastighet till en person som uppenbarligen bryter mot hastighetsgränsen? I och med att du kör för fort upphör din rätt att ställa krav på medtrafikanter som håller sig till rätt hastighet.
“Men… men… du vet ju inte varför jag kör för fort?”. Nej, och det struntar jag faktiskt i. Om du inte har en kvinna med värkar eller en allvarligt skadad person i bilen förstås. Men då ligger du i regel på både ljustutan och den vanliga tutan samt vinkar som en tok för att uppmärksamma bilarna framför. Och hur ofta händer det om vi ska vara ärliga?
Vet du vad det roliga är? Jag har rätt också. När jag skrev om ämnet i min blogg (här och här (tyvärr är inte de 200 kommentarerna med oss längre eftersom vi nyligen bytte till Facebook-kommentarer på hd.se)) haglade det både invektiv och länkar till Vägtrafikförordningen, speciellt till det här stycket (paragraf 32):
”Omkörning får inte ske om föraren av bakomvarande fordon har påbörjat en omkörning.”
Problemet, för dig som kör för fort alltså, är att du inte har påbörjat omkörningen av mig om du ligger 300 meter bakom - även om du ligger i vänster körfält och kör i 140 km/h. Jag har konsulterat trafikpolisen i nordvästra Skåne i frågan.
Jag snackar om principer här, det hoppas jag är glasklart? Jag skulle aldrig få för mig att agera trafikfarligt genom att kasta mig ut i vänster körfält bara för att hävda min rätt. Det händer dessutom att jag också kör för fort, jomenvisst, men när jag gör det ställer jag aldrig krav på mina medtrafikanter att anpassa sig efter min regelvidriga körning.
Kramar du mig i trafiken så kramar jag dig. Men du får börja genom att inte lägga dig kloss på min kofångare nästa gång du kommer ikapp mig i vänsterfilen.
Genom att kommentera på HD.se godkänner du våra regler

Regler för kommentarer

Välkommen att kommentera artiklar på HD.se!

Tänk på att:

  • Visa respekt för de personer eller företeelser som nämns i artiklarna.
  • Visa respekt för övriga debattörer.
  • Håll er till saken.
  • Spamma inte.
  • Inte skriva för långt. Över 500 tecken är det.
  • Dina kommentarer kan komma att användas på andra ställen på HD.se och HD papperstidning.

Det här är inte ok:

  • Kommentarer om etnisk tillhörighet, kön, sexuell läggning, politisk eller religiös tillhörighet om de saknar relevans i sammanhanget.
  • Rasistiska, homofobiska eller sexistiska yttranden eller budskap och sådana som hetsar mot eller uttrycker hat mot troende.
  • Kommersiella budskap eller marknadsföring, erbjudanden om pengar eller gåvor.
  • Upphovsrättsligt skyddat material som du själv inte har skapat eller har rättigheterna till.
  • Uppmaningar till brott eller agerande som strider mot svensk lag.
  • Hot, trakasserier och skvaller.
  • Att du utger dig för att vara någon annan existerande person.

Redaktionen följer debatten på sajten och förbehåller sig rätten att ta bort olämpliga inlägg. Användare som inte respekterar debattreglerna stängs av från möjligheten att kommentera artiklar.

Gå till toppen