Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

En ny ochdjärvare chef?

Så var nästa nya kulturchef på plats i Helsingborg – konserthusets nye chef heter Fredrik Österling.
Förnyelsen av stans kulturchefer fortsätter. Olof Lindqvist ska omformulera Dunkers uppgift, snart nog tillkännages en ny stadsteaterchef och på måndagen kom beskedet att Fredrik Österling tar över efter Bo Aurehl som chef för konserthuset. Att det handlar om långt mer än förvaltning för denna trio är det inte tu tal om. Det var också det – i sammanhanget – hyfsat tydliga budskapet i ett pressmeddelande som signerades arenabolagets vd Max Granström:
"Konstmusiksektorn behöver inte bara nytänkare i konstnärliga roller, utan även på den mer övergripande ledarskapsnivån. Någon som kan förflytta konsten och våga tänka i alternativa banor."
Det som lär synas tydligast på Bo Aurehls cv efter sejouren på konserthuset är att han jobbade hårt för nya sponsorer, mot näringsliv men kanske framförallt för att låna politikernas öron. En medlem i symfoniorkestern uttrycker sig som så att Aurehls kanske viktigaste insats varit att ha fått folk i Rådhuset att någon gång emellanåt faktiskt besöka en annan arena i staden än Olympia... Istället har de uppsökt konserthuset av egen önskan och fri vilja och detta har grott en insikt om husets stora betydelse för Helsingborg. Någon konstnärlig pionjär har Aurehl dock inte varit. Rekryteringen av tonsättaren Fredrik Österling är därför extra tydlig. Han är förvisso en erfaren chef (för bland andra blåssymfonikerna och Länsmusiken i Stockholm) och har haft flera omfattande kulturpolitiska uppdrag. Men i första hand är han tonsättare och någon som kan föra konstmusiken i Helsingborg ett steg framåt.
Den ständiga balansgången mellan att tillfredsställa en traditionell publik som vill ha sin romantiska repertoar och förnya, föryngra för att nå ut till en annan publik får alla konserthuschefer gå. Men Helsingborg har trots en erkänt kvalificerad symfoniorkester hamnat lite i skuggan av Malmö med dess nya scen och större orkester. Helsingborg har kommit att stå stilla. Tidningens kritiker Henrik Halvarson är spontant förtjust då han får höra nyheten om Fredrik Österling:
"Det låter spännande. Det behövs en skapande chef som vågar satsa djärvare på ny musik. Sedan återstår det som alltid att se vilket utrymme han får eller skaffar sig som chef. Men det finns hopp om att han vågar mer i programsättningen", säger Henrik Halvarson samtidigt som han i sin skivhylla förtjust hittar ett samarbete mellan Fredrik Österling och HSO på albumet "Narcissus".
Intressant är att Österling senast varit chef för Kulturskolan i Södertälje och då jobbat med att nå ut med musiken till nya grupper, i linje med det El Sistema som är på gång i Helsingborg. Men vis av erfarenhet lär en ny konserthuschef som vanligt ha som sin första och mest akuta uppgift att styra upp den inre verksamhet som i ett konserthus fall består av husets alla disparat grupperingar. Därefter ta plats i det nya arenabolaget där exempelvis marknadsföringen för konserthuset hittills inte övertygat.
"Jämför med den plats som Stockholmsorkestrar får i Dagens Nyheter och jämför med hur vi göms undan. Det enda som stolt basuneras ut är de här lättsamma julkonserterna" säger en musiker i HSO.
Ska bli intressant att se hur tonsättare Österling ser på den prioriteringen.
Gå till toppen