Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

Årets bästa filmer – recensenterna väljer sina favoriter

Våra recensenter väljer de bästa filmerna och tv-serierna under året som gått.

Malin Krutmeijer

Malin Krutmeijer

Mad Max: Fury road
George Miller, Australien/USA.
70-årige George Miller återvände till Mad Max efter trettio år och visade var actionskåpet ska stå. Två timmars fullt ös, samtidsblinkningar med feministisk twist, och Tom Hardys Max snyggt i skuggan av Charlize Therons stentuffa långtradarchaffis.
Leviatan
Andrej Zvjagintsev, Ryssland.
Bitande rysk samhällskritik, en tragedi med blixtar av humor. Filmen om bilmekanikern Nikolajs kamp mot en korrupt borgmästare naglar en vid detaljerna medan den växer till något verkligt storslaget. Som alltid i Zvjatintsevs filmer är bildspråket makalöst.
Bedrag
Per Fly, Danmark.
Ursnygg, stjärnspäckad dansk dramathrillerserie som tar ett rent shakespeareskt grepp om skrupelfria storföretag och hur folk påverkas hela vägen ner i samhällshierarkin. Regi av Per Fly, manus av "Borgen"-författaren Jeppe Gjervig Gram. Jag såg två avsnitt på Berlin filmfestival och har längtat efter mer sedan dess. Start 1 januari på DR1.
Tjuvheder
Peter Grönlund, Sverige.
Realism av högsta klass. Tempot är febrigt, skådespeleriet fantastiskt. Malin Levanon är oförglömlig i rollen som knarklangaren Minna och Peter Grönlunds känsla för den hårda miljön klockren. Tankarna går till regimästaren Mike Leigh, det raka, varma anslaget påminner om bröderna Dardennes.
Wild tales
Damián Szifrón, Argentina.
Sex episoder där folk tappar besinningen fullständigt. Det är som att Szifrón håvat in alla oförrätter, frustrationer och aggressioner som bubblar därute och kanaliserat dem i ett blodstänkande falling down-fyrverkeri. Väldigt roligt med allvar i botten.
 
Annika Gustafsson
 

Annika Gustafsson

45 år
Andrew Haigh, Storbritannien.
Ett laddat, utsökt gestaltat relationsdrama där hustrun efter 45 års äktenskap sakta börjar ifrågasätta sin roll, då dödsbud om makens ungdomskärlek kommer och han förs tillbaka i tiden. Lika spännande som en psykologisk thriller. Charlotte Rampling och Tom Courtenay briljerar i rollerna.
Land And Shade
César Acevedo, Colombia.
Med ett utsökt bildspråk gestaltar Acevedo hur en lantarbetarfamilj på en sockerrörsplantage drabbas av den industriella globaliseringen med miljöförstörelse som följd. En mogen debutfilm där klassisk samhällskritik paras med en modern Kristusparafras.
Leviatan
Andrej Zvjagintesev, Ryssland.
Ett vasst satiriskt porträtt av Putins Ryssland, där ett familjedrama blandas med kritik mot kyrkan och korrumperad makt. Här finns en biblisk undertext med referenser till Jobs bok, allt gestaltat med ett suggestivt bildspråk som inte har paralleller i annan film.
Rättegången – Amsalem vs Amsalem
Ronit Elkabetz, Shlomi Elkabetz, Israel.
Mästerligt rättegångsdrama med lyskraftiga Ronit Elkabetz i huvudrollen. Genom en mångårig, judiskortodox skilsmässoförhandling speglas kritiskt den religiösa, patriarkala samhällsstrukturen och hur den hämmar kvinnans utveckling.
Varje ansikte har ett namn
Magnus Gertten, Sverige.
Uppföljningen till "Hoppets hamn" (2011) utifrån journalfilmen från flyktingars ankomst till Malmö 28 april 1945 vidgar sig till ett storverk. Här ställs frågor om liv, död, kärlek, föräldraskap, barn, moralisk anständighet och ideologisk kamp. Dåtid förenas med nutid.
 
Camilla Larsson
 

Camilla Larsson

Birdman
Alejandro González Iñárritu, USA.
När Iñárritu lämnar tyngre drama för satir blir resultatet ett elegant mästerverk om konsten, livet och konsten att misslyckas. Michael Keaton regerar som skådespelaren som aldrig kan bli kvitt den superhjälte som blivit hans livs roll. Mänsklig, svart komedi på högsta nivå.
Bloodline
Glenn Kessler, Todd A Kessler, Daniel Zelman, USA.
"You don't give up on family." Men i denna stämningstäta Netflixserie är det lättare sagt än gjort. Hos den väletablerade familjen Rayburn, i Florida Keys, döljer sig många hemligheter. Ben Mendelsohn är obehagligt bra som familjens sotsvarta får.
Cirkeln
Levan Akin, Sverige.
Precis som boken så lyckas filmen om de unga häxorna i Engelsfors perfekt kombinera fantasy med ärlig ungdomsskildring och pricksäker skildring av deppig landsbygd, i nedåtspiral. Allra bäst är att den, till tonerna av Kate Bush, blir en rebellisk adrenalinkick för unga tjejer av alla de sorter.
Wild tales
Damián Szifron, Argentina.
I denna halsbrytande, vansinnigt roliga och helt oemotståndliga episodfilm är hämnd och den obestridliga njutningen i att fullständigt och desperat tappa kontrollen, när man blir orättvist behandlad, det återkommande temat. Almodóvar möter Tarantino. Fast mycket bättre.
Vinterboj
Frida Kempff, Sverige.
Svensk dokumentärfilm är fantastisk. Och Frida Kempffs debut om en grupp sjuksköterskor som jobbar med gravida missbrukare i Toronto blandar innehåll och form på ett sätt som lyfter den från socialt reportage till stort filmiskt berättande. Gripande, skickligt och vackert.
 
Johan Malmberg
 

Johan Malmberg

Birdman
Alejandro González Iñàrritu, USA.
"Birdman" leviterar och med honom gamle Batman-Michael Keatons karriär. En lysande metafilm, hysterisk komedi och sorgbottnad kändisparodi med en Iñàrritu på oväntat gott humör.
Brødre
Aslaug Holm, Norge.
Mer än filmaffischen påminner om Richard Linklaters "Boyhood" – en pojke i gröngräset som blickar mot himlen. Dokumentärfilmaren Aslaug Holm har följt sönerna Markus och Lukas under ett decennium och mejslar magnetiskt fram de mysterier som formar ett liv.
Leviatan
Andrej Zvjagintsev, Ryssland.
Årets bästa film... drabbar med biblisk kraft. Zvjagintsev iscensättningen av Jobs bok där religionen och den politiska makten krossar människan Kolja och hans familj är inte bara skoningslös Rysslandskritik – den är i alla avseenden mästerligt tidlös.
River
Abi Morgan, Storbritannien.
Kanske inte helt schysst mot Edie Marsan och Nicola Walker och andra högklassiga brittiska skådespelare – men vilken enmansföreställning Stellan Skarsgård gör som inspektör River som ömsom deppig och uppsluppen slår följe med de döda i Netflix-serien.
Tjuvheder
Peter Grönlund, Sverige.
Ensemblen och miljön i Peter Grönros debut är hårdare än rysk tundra. Gamla missbrukare briljerar i en hypertät, mörk samtidsskildring om ett Sverige där rämnade skyddsnät och det sociala arvet åter blivit verklighet.
 
Mattias Oscarsson
 

Mattias Oscarsson

Li'l Quinquin
Bruno Dumont, Frankrike.
En brutal massmördare är lös på franska vischan. Två inkompetenta poliser är honom ... inte alls på spåret. Bruno Dumonts tv-serie "Li'l Quinquin" liknar inget annat – en humoristisk antideckare med en mörk, oroande underton. Kommissarie Clouseau i Twin Peaks.
Mad Max: Fury road
George Miller, Australien/USA.
I en tid när spektakelfilmerna ser ut som dataspel där tyngdlagen är upphävd tar George Miller ner actiongenren på jorden. Det är skitigt, realistiskt och med spektakulära masscener och stunts som drar åt nycirkus. Dessutom: ett feministiskt budskap. Dock bara måste detta ses på stor duk.
Sauls son
László Nemes, Ungern.
Årets bästa film är Zvjainitsevs "Leviatan", men den listade jag redan när 2014 skulle sammanfattas. Min vana trogen ger jag även i år ett tips om en kommande film: ungraren László Nemes koncentrationslägerdrama ”Sauls son”. Med sin handhållna kamera lyckas Nemes hitta en ny vinkel på en historia som vi kanske inbillar oss att vi sett och läst det mesta om redan. Svårsmält och stark.
Taxi Teheran
Jafar Panahi, Iran.
Budget? Skådespelarproffs? Sådant behövs inte om man har intelligens, kreativ talang och ett brännande ärende. Den i Iran bannlyste regissören Jafar Panahi visar sitt mästerskap med denna både charmigt lekfulla och djupt allvarliga metafilm om en taxifärd genom Teheran.
Wild tales
Damián Szifron, Argentina.
Den svart komiska episodfilmen på temat hämnd blev tidernas största biosuccé i Argentina, och är årets mest underhållande filmupplevelse. Alla episoder är inte lika bra, men här finns scener som förtjänar att gå till filmhistorien – inte minst det avslutande bröllopet.
 
 

Michael Tapper

Citizenfour
Laura Poitras, USA.
Det största förtrycksvapnet i mänsklighetens historia, kallar Edward Snowden NSA:s globala övervakningssystem. Intervjufilmen avslöjar en värld på väg in i George Orwells dystopiroman 1984, något som bekräftades av den politiska tystnad som mötte hans avslöjanden och rop på asyl.
Ex Machina
Alex Garland, Storbritannien.
Efterlängtad av alla som törstar efter intelligent science fiction och högaktuell med tanke på den snabba utvecklingen för artificiell intelligens. Lysande manus och skådespelarregi av psykologiskt maktspel med filosofiskt utmanande frågeställningar.
Fåret Shaun
Nick Park, Storbritannien.
Slapstickfest i Chaplins anda för alla från två till hundratvå när otrendige bonden på Shauns gård tappar minnet och blir hårfrisören på modet i storstan. Fårflocken kommer till hans undsättning men ställer förstås till med mycket underhållande anarki på vägen.
Selma
Ana DuVernay, USA.
Drabbande tidsbild av den afroamerikanska medborgarrättskampen under Martin Luther Kings ledning i amerikanska Södern år 1965. Under filmens gång ser vi ett kalejdoskop av livsöden och personporträtt som fördjupar förståelsen av de fruktansvärda livsvillkor som låg bakom rörelsen.
Tjuvheder
Peter Grönlund, Sverige.
Social indignation möter nervig thriller när en ensemble av för detta missbrukare backar upp filmens huvudrollsinnehavare i en oförglömlig skildring av ett svensk klassamhälle som backat tillbaka till 1800-talet.
Filmerna presenteras utan inbördes ordning.
Gå till toppen