Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Helsingborg

Lastbilar för 26 miljoner försvann från företag

Personer med kopplingar till ett transportföretag i Helsingborg står åtalade. Allt började med ett larm från gränsen mellan Bulgarien och Turkiet.

Bild: NST / arkiv
Målet i Helsingborgs tingsrätt är ovanligt. Ekobrottsmyndighetens utredning tog sin början i mars.
En tjänsteman vid Frontex, EU:s gränsskyddsmyndighet, slog larm efter att flera svenska lastbilar dykt upp vid gränsen mellan Bulgarien och Turkiet.
Tjänstemannen reagerade på att dokumentationen kring fordonen inte verkade stämma och gjorde en anmälan till den svenska gränspolisen.
Männen som körde lastbilarna berättade att fordonen var sålda och skulle köras till Irak och Afghanistan.
Det visade sig att lastbilarna var registrerade på ett Helsingborgsföretag i transportbranschen.
Fordonen har varit köpta på kredit eller leasade. Enligt åklagaren Marianne Forsström har Helsingborgsföretaget inte haft rätt att sälja fordonen vidare.
– Företagen som har gett kredit eller leasat ut fordonen har haft antingen äganderätt eller så kallad återtaganderätt så länge fordonen inte varit slutbetalda, säger hon.
Hon har åtalat sex personer med kopplingar till Helsingborgsföretaget för bland annat olovligt förfogande och grov oredlighet mot borgenär.
Totalt ska 43 fordon, lastbilar och släp, försvunnit från transportföretaget mellan oktober 2014 och mars i år. Det sammanlagda värdet har varit 26 miljoner kronor.
Enligt åklagaren var planen att tömma Helsingborgsföretaget på tillgångar.
Flera lastbilar är fortfarande borta, andra har återfunnits i olika länder.
– Några fordon har hittats i Sverige, säger Marianne Forsström.
Bland målsägarna finns flera banker och finansbolag som saknar mångmiljonbelopp.
De åtalade är fyra män och två kvinnor. Alla utom en är hemmahörande i Helsingborg. Några av dem har varit ägare och styrelsemedlemmar i bolaget. Samtliga förnekar brott.
En 45-årig man som är en av centralpersonerna i målet har suttit häktad sedan i somras. Mannen har varit vd och ägare av transportföretaget och tingsrätten har gjort bedömningen att det finns en risk att han försöker hålla sig undan om han försätts på fri fot.
Förundersökningen är mycket omfattande och omfattar tusentals sidor.
Rättegången inleddes i målet inleddes i tisdags och kommer att pågå i totalt sju dagar.
Bland vittnena finns bland annat tidigare anställda i företaget och en man som köpt några av fordonen för att sälja dem i Irak.
Transportföretaget gick i konkurs i juli, sedan flera lastbilschaufförer som inte fått lön gjort en konkursansökan.
Totalt uppgår skulderna i bolaget till över 35 miljoner kronor.
Gå till toppen