Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Matte med Hamid har tusentals visningar på Youtube

Om eleverna inte förstår en mattelektion kan de se den igen på Youtube. Eller också tar matteläraren Hamid Yasin om den igen och igen, tills alla förstått. Alla förstår matte, anser han.

– Okej, vi har en minut och arton sekunder kvar av lektionen. Hur många sekunder är det och hur långt hinner Josef gå på den stunden? undrar matte- och fysikläraren Hamid Yasin.
Han ger en blinkning åt en otålig elev samtidigt som han ger de trettio eleverna i klassen på Wieselgrensskolan något att räkna på.
– Hamid är rolig och förklarar bra. Om man inte hinner med ger han oss extra tid, säger eleven Othman Abdolhalim.
Både han och bordsgrannen Hassan Al-bandar har matte som favoritämne. De visar matteboken som ligger på nätet och filmerna som deras lärare spelat in.
– En fysik- och matematiklärare måste vara rolig. Vi har ju bara siffror att arbeta med, säger Hamid Yasin.
Han är huvudlärare i matematik och NO-ämnena på Wieselgrensskolan. Kvällar och helger sitter han hemma och spelar in sina lektioner på Youtube, på både arabiska och svenska. Att spela in fem minuter film kan ta upp till fem timmar. Ibland kliver något av hans tre barn in i inspelningen. Då får han börja om.
Hans 42 filmer på Youtube har blivit spridda och vissa av filmerna ”Matte med Hamid” har flera tusen visningar.
– En lärare från Stockholm ringde mig för ett tag sedan och frågade om deras skola kunde använda mina filmer. De får de ju gärna, säger han.
Hur hinner du med?
– Schema är schema. Mitt schema är att eleverna ska förstå. Att få se en elev som haft bekymmer under läsåret vara glad när den går på sommarlov är fantastiskt roligt!
Hamid Yasin kom till Sverige 2001. Han hade varit gymnasielärare i matematik och fysik i Irak och började genast komplettera sina betyg. Sedan 2006 har han undervisat på grundskolan i Helsingborg.
När kom du på idén med filmerna?
– För något år sedan hade jag en klass som höll låg nivå i matte. Vi är en mångkulturell skola, där en del bara varit i Sverige kort tid och andra inte haft någon skolgång på länge. Då började jag med filmerna. Eleverna kan sitta hemma och se filmen om och om igen.
Ser eleverna filmerna?
– Ja, det gör de innan lektionerna och sedan kan jag hjälpa dem med de moment de fastnat på och lägga mer kraft på de svagare eleverna.
Har du något knep?
– Arbetsro, motivation hos eleven och variation i undervisningen är grundläggande. Man kan inte bara hålla en lektion, säga här är läxan sedan lämna eleven. Det hjälper ingen. Vissa av mina elever har aldrig haft något betyg i matte. Då lägger jag upp ett individuellt program för dem.
Varför tycker många att matematik är svårt?
– Siffror och tavla är svårt. Man måste få se siffrorna i verkligheten. När en elev sa att volym och begränsningslära var svårt i geometrin lovade jag att det skulle bli lätt. Jag tog med mig lådor och träbitar till lektionerna som vi kunde mäta på. På tredje lektionen sa eleverna ”stopp – vi har förstått”.
Blir inte de duktiga eleverna uttråkade?
– Jag gör uppgifterna svårare och svårare. Alla har en matris där de ser vilken nivå de ska klara för att uppnå de olika betygen.
Undervisningen fortsätter och Hamid Yasin låter eleverna räkna på hur mycket energi som går åt när en elev vänder sig om för att prata med en annan. Rörelseenergin under den rörelse som bestäms av omkretsen av en halv cirkel. Själv kan han elva decimaler på pi utantill.
Gå till toppen