Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Nöje

Klassisk musikal i ny tappning

Utforskande av det manliga geniet och ett fokus på självkänsla och självförtroende. När ”My Fair Lady” kommer till Skåne är det med en ny vinkel.

– Vad händer med Higgins? Det har vi försökt ta reda på.
När Anna Novovic regisserar ”My Fair Lady” ligger mycket fokus på framförallt relationen mellan Higgins och Eliza. Den buffliga språkprofessorn Henry Higgins som ska hjälpa den fattiga blomsterflickan Eliza Doolittle att göra en klassresa genom att träna bort hennes breda dialekt, får i Anna Novovics version smaka på sin egen medicin.
– Higgins möte med Eliza och hennes energi och beslutsamhet är motorn i en förändring av honom snarare än att han förändrar henne, säger hon.
Anna Novovic hade från början en bestämd idé kring vad hon ville göra med musikalen.
Huvudrollen Henry Higgins spelas av Lindy Larsson. Själv har han aldrig drömt om att göra musikalen och när han fick förfrågan trodde han att det var ett skämt.
– Higgins är så gubbig och självgod i filmen men Anna sa att jag kunde ta filmen och gräva ner den för det här var något annat, säger han.
– De valde ju inte mig för att göra en traditionell Higgins, tillägger han.
Det här är Anna Novovics första klassiska musikal men redan från början hade hon en klar vinkel: att utforska fenomenet med det manliga geniet.
– Eliza har i grunden en stark självkänsla men saknar verktyg för att uttrycka den. Higgins däremot har ett starkt självförtroende men svag självkänsla – vem är han egentligen? Vad tycker han är viktigt med livet?
Om Lindy Larsson till en början kände sig främmande inför sin karaktär Higgins så känner hans motspelerska tvärt om.
– Jag är nog egentligen Higgins, Eliza är tydlig och målmedveten men jag blev nog bortskämd som barn. Och ofta tänker jag: Annica Edstam är Higgins, säger Annica Edstam.
Men istället spelar hon Eliza Doolittle. Att känna igen sig i Higgins ser hon ändå som en tillgång fast att hon spelar hans motsats.
– Higgins och Eliza stör sig väldigt mycket på varandra och då kan jag se mig själv och irritera mig på de egenskaperna, säger Annica Edstam.
Annica Edstam som Eliza Doolittle och Lindy Larsson som Henry Higgins är nervösa men redo inför kvällens genrep – det blir första gången de uppträder inför publik.Bild: Sven-Erik Svensson
Men det är inte bara i Higgins hon hittar till sin egen karaktär. Verkligheten bjuder på många händelser där hon kan känna igen sig i Elizas situation.
– Människor som tror sig ha svaret på allt, som dömer en utifrån ens utseende, kön, ålder och sätt att vara på. Det är först på senare år jag insett att det främst är vi kvinnor som får utstå sånt och den verkligheten använder jag när jag är Eliza, säger hon.
– Sen är inte jag lika modig som Eliza i verkligheten, hon står ju på sig. Men jag kommer absolut ta med mig hennes kraft ut i verkligheten, en kraft som bevisligen kan förändra en annan människa.
Uppsättningen av ”My Fair Lady” är en samproduktion mellan Helsingborgs Stadsteater och Malmö Opera. Premiären är torsdagen den 18 februari i Helsingborg men föreställningen gör turné med stopp i fler skånska städer.
Att sällskapet ska vidare till andra teatrar har ställt vissa krav scenografin, den måste gå att förflytta – något som faller Anna Novovic i smaken.
– Jag tycker om att inte ha det för bombastiskt, jag gillar enkel och smart scenografi. Vi använder bara två flyglar istället för orkester och väggar fyllda med gamla högtalare för Higgins kontor, berättar hon.
Musikalen är översatt från engelska till svenska och trots originalets handling så spelar alla med sin egen dialekt. För att göra musikalen mer samtida har replikerna blivit mer moderna med uttryck som används i vardagen.
Relationen mellan Eliza och Higgins är i fokus n<span>är Anna Novovic gör ”My Fair Lady”</span>.
– Higgins pratar lite finare medan jag är lite mer frispråkig, jag till och med svär, säger Annica Edstam.
Det är mindre än en vecka till premiären och nerverna börjar kännas av bland scenkonstnärerna.
– Jag känner mig helt vilsen och tänker: vad har jag gjort? Sista tiden innan premiären är den värsta, då tvivlar jag mycket på det jag gör. Men det är bra, man ska aldrig sluta utforska och jag blir nog aldrig klar med en roll, säger Lindy Larsson
– Jag hoppas att folk ser musikalen som helt ny. Vi gör den som en kärlekshistoria – på ett helt annat sätt än i filmen. Här gör ju Higgins en psykologisk resa, säger han.
Originalpjäsen från 1912 slutar på ett sätt och musikalen och filmen slutar på ett annat. Och under Anna Novovics regi görs den på ett tredje sätt.
– Relationen till Higgins är det som är i fokus. Vi gör ett alldeles eget slut som jag inte tror att någon annan spelat tidigare, säger Annica Edstam.

Turnéplan i Skåne

Helsingborgs Stadsteater Storan: 18 februari - 24 mars, 28 april - 13 maj
Landskrona Teater: 18/3 kl 19.00 och 19/3 kl 18.00
Malmö Opera: 24-26/2 kl 19.00, 27/2 kl 18.00 och 28/2 kl 16.00
Kristianstads teater: 30-31/3 kl 19.00
Lunds Stadsteater: 2/4 kl 19.00 och 3/4 kl 16.00
Borgen, Osby: 6/4 kl 19.00
Ystads Teater: 9/4 kl 18.00
Hässleholms Kulturhus: 16/4 kl 18.00
Några föreställningar är redan slutsålda men biljetter går fortfarande att köpa via ticnet.se.
Gå till toppen