Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

"För att jag ska gå igång måste det vara gospel i körerna"

En strulande app saboterade Molly Pettersson Hammars promenad till finalen 2015 – det är en mer eller mindre officiell sanning. När folk skulle rösta funkade inget. Men nu är det revanschläge!

Minns ni en unge som slumrade i en liggkorg bredvid scenen på Nalen 1996? Eller flickan som skrek i högan sky när hon klämde fingrarna på ett notställ på Fasching 1999? Och fastnade med hela handen i ett trumpet-klockstycke på Fredman när hon skulle hämta sin bara halvt uppätna marmeladmacka våren 2000?
Det kanske bara är minnet som spelar er ett spratt. Eller så hände det verkligen och det var verkligen hon: Molly Pettersson Hammar.
– Jag har vuxit upp på jazzklubbar, jazzen finns i mitt blod. Det är jag väldigt stolt över, säger hon. Detta gör mig unik i den här popsoppan. Det är skönt att ha en annan bakgrund.
Hennes mamma är jazztrombonisten Mimmi Hammar, pappa heter Andreas Pettersson och är en gitarrist som också undervisat på Rytmus – musikgymnasiet där dottern gick låtskrivarlinjen, direkt efter musikklassen på Adolf Fredrik.
Hennes bakgrund är vad man kallar gedigen.
Jazzen bär hon med sig; därifrån går en hyfsat bred bro till den soulmusik som hon känner allra hetast för. Med de klassiska studierna var det lite mindre passion, mer plugg, även om hon tvekar inför ordet ”påtvingat”.
– Man lär sig mycket av att exempelvis sjunga i kör, ta rollen som förstasopran i ett större sammanhang. Det har breddat mitt vokala register. Och så har jag tvingats att lära mig läsa noter, det har jag mycket nytta av.
Melodifestivalen beskriver hon som ett kärleksfullt och härligt kaos, som hon efter den snöpliga förlusten 2015 inte alls var sugen på att återvända till. Att det ändå blev så är frukten av ett lyckat samarbete med övriga fyra låtskrivare.
Och så upptäckte hon att festivalen har soul, i alla fall om man jobbar för det.
– Jag var osäker på om det skulle passa in i konceptet för soul, men efter ett tag hittade vi en balans mellan r&b-soul och pop.
Bakom låten står inte bara hon själv och Lisa Desmond, som var med och skrev det första tävlingsbidraget, utan även vinnartrojkan från i fjor. Sångerskan överraskar med att berätta att de verkligen skrev den ihop, i ett och samma rum.
– Det var en av de jobbigaste sessioner jag har haft. Att vara i ett rum där det vädras så många åsikter är tufft. Vi känner varandra väl sedan tidigare, alla fem – det underlättar – men det var ändå tufft.
Det krävdes ett par dagar innan de kunde enas om en låt och ungefär om hur den skulle framföras och produceras.
– Den första dagen backade jag helt, lät de andra fyra ta ut riktningen. Men när de nästa dag fattade det vi hade gjort inte var tillräckligt bra tänkte vi om och jag fick mer gehör, säger hon med en illmarig blick och ett högt och pseudo-ironiskt skratt.
Hon tog plats i sångbåset och sedan hände det som skulle hända.
– Jag fick freeforma till ett par ackord, bara sjunga ut och improvisera. Då blev det maffigt, och vi hade något att jobba vidare med.
Sedan har de ändå skrivit om låten fyra-fem gånger: gjort justeringar, ändrat rytmerna, bytt klangdräkt.
– Det var mycket tropical house till att börja med – det är ingenting jag vill ägna mig åt. För att jag ska gå igång måste det vara gospel i körerna, det måste finnas ett riktigt piano, och så ska det vara ett poppigt beat.

Molly Pettersson Hammar

Tävlade med "I'll be fine" i den första deltävlingen 2015, när den nya röstningsappen testades. Hamnade sexa.
Var som sextonåring med i "Idol" år 2011.
Tävlar med "Hunger", som skrivits av Linnea Deb, Joy Deb, Anton Hård af Segerstad, Lisa Desmond och henne själv.
Gå till toppen