Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ängelholm

Dyr lösning för gående vid stationen

Trafikverket kan bekosta en vanlig bro över nya dubbelspåren vid stationen i framtiden. Men S vill ha en supertunnel med prislappen 82 miljoner kronor.

När Trafikverket bygger dubbelspår på Västkustbanan vill de ta bort den farliga plankorsningen med bommar inne på stationsområdet i Ängelholm.
Men den parlamentariska styrgruppen för stationsområdet ville ha en mer spännande lösning än den standardgångbro som Trafikverket kan tänka sig bekosta för 23 miljoner kronor, och som skulle hamna vinkelrätt över spåren närmast stationshuset.
Väljer kommunen andra alternativ får de betala för mellanskillnaden.
På styrgruppens initiativ utredde Trafikverket en sned gångbro över spår ett och två, med möjlighet till en förlängning över hela spårområdet österut i framtiden. Det skulle ge en merkostnad på tre miljoner kronor och är det alternativ som den borgerliga treklövern M, C och KD föredrar.
Kostnadsberäkningen har granskats av Trafikverket, som har flera liknande projekt på gång.
Ängelholms kommun har också låtit utreda flera alternativ som går under jord. En nio meter tunnel skulle kosta omkring 26 miljoner kronor och ersätta den gamla järnvägstunneln. Men det alternativet vill ingen i styrgruppen ha.
Styrande S förordar istället det dyraste alternativet, en öppen gång- och cykelpassage under markplan där järnvägsspåren går på broar över huvudet på resenärerna. I skisserna kallas den skämtsamt för "supertunneln". Den skulle kosta 105 miljoner kronor att bygga, varav kommunen får bekosta 82 miljoner kronor.
- Det är en lösning för framtiden och våra barnbarn, säger Lars Nyander (S).
Passagen skulle göra det möjligt för både gående och cyklister att enkelt ta sig genom stationsområdet och ut på andra sidan, mot havet och stranden.
Men beräkningen är osäker, delvis för att marken troligen behöver saneras och grundvattnet kan behöva sänkas.
I kommunstyrelsen på onsdagen blev det omröstning om förslagen. S och EP röstade igenom supertunneln, medan treklövern ville ha den sneda gångbron och reserverade sig. SD avstod.
– Ett huvudlöst förslag. Det är alldeles för dyrt, särskilt med tanke på alla andra investeringar vi behöver göra de kommande åren, kommenterar Robin Holmberg (M).
Förslaget ska nu till kommunfullmäktige.
Gå till toppen