Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

”Det mentala avståndet över Sundet har ökat med sex mil”

Förseningarna gör det allt tuffare att pendla till Danmark. ”Plötsligt ligger Helsingborg närmare Malmö än Köpenhamn”, säger framtidsforskaren Uffe Palludan.

Sedan den 4 januari har restiden för Öresundspendlare ökat dramatiskt. Restiden från København H till Malmö C har ökat från 35 till 66 minuter, restiden från Lund till Köpenhamn från 47 till 84 minuter.
Allt enligt Skånetrafikens nya och modifierade tidtabeller.
– De ökade restiderna förändrar hela geografin kring Öresund, säger Uffe Palludan som nyligen gett ut en bok om drömmarna om en gränsöverskridande sundsintegration, ”Öresundsvisioner tur och retur”.
Ta en titt på kartan här ovanför. Den är en ”tillgänglighetskarta” som är gjord av dansk-svenska Örestat med utgångspunkt från 2014 års restider med tåg och annan kollektivtrafik.
Den visar hur lång tid det före gränskontrollernas tid tog för en sundspendlare att ta sig från Hovedbanegården i Köpenhamn till en rad orter i Skåne.
Den visar också hur långt det är rimligt att dagligen resa till och från jobbet.
Tidigare var det svårt med daglig jobbpendling från de röda områdena i Skåne.
Med de ökade restiderna över Öresund har också de brandgula och gula områdena på Skånekartan hamnat allt för långt från Köpenhamn för att invånare där ska uppfatta det som meningsfullt med daglig arbetspendling till den danska huvudstaden.
– Kartan visar på markant försämrade möjligheter att arbetspendla över Öresund. Den kritiska restiden överskrids för allt för många sundspendlare, säger Uffe Palludan.
– Intresset för att bo i Skåne och jobba i Köpenhamn kommer under den närmaste tiden att minska dramatiskt, säger han.
Idag är den genomsnittliga pendlingstiden för arbetande svenskar 31 minuter.
Enligt trafikforskare finns det en acceptans att pendla 51 minuter per dag, enkel väg.
Enligt kartan har den restiden klarats av de flesta sundspendlare som bor på orter som Malmö, Burlöv, Åkarp, Lund, Tygelsjö, Hököpinge och Svedala.
På orter som Helsingborg, Hässleholm, Landskrona, Ystad och Eslöv finns mindre grupper av sundspendlare som varit beredda att pendla uppemot 100 minuter per dag.
Men när pendlingstiden nu har ökat med 25–60 minuter har restiden med råge kommit att överstiga den tid som av de flesta betraktas som rimlig.
När Öresundsbron byggdes i slutet av 1990-talet konstruerade Uffe Palludan en karta över Själland och Skåne som visade hur regionen skulle krympa när restiderna minskade.
När restiderna nu ökar så innebär det att Öresundsregionen i stället präglas av ökade avstånd och en "återgång till Flygbåtarnas restider", enligt Uffe Palludan.
Det mentala avståndet mellan Malmö och Köpenhamn har ökat från tre till nio mil. För Lundabor har avståndet ökat från fem till elva mil.
– Den barriär som Öresund utgör har blivit bredare, säger Uffe Palludan.
Den barriären medför att Malmöbor nu har det närmare till Ystad än till Nørrebro, närmare till Helsingborg än till Nørreport.
Lundabor har fått det närmare till Kristianstad än till Köpenhamn, närmare till Landskrona än till Kastrup.
– Gränsstrulet hotar att slå sönder den arbetsmarknadsregion som varit på väg att uppstå kring Öresund. Man kan undra varför det saknas intresse i Stockholm att göra något åt problemen, säger Uffe Palludan.
Han säger sig ha ett färdigt förslag som kan göra livet mer uthärdligt för gränspendlare: att DSB och Skånetrafiken sätter in direkttåg mellan København H och Malmö C.
Direkttågen skulle kunna utnyttja godsspåret förbi Kastrup och mildra verkningarna av gräns- och id-kontroller.
Gå till toppen