Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Id-kontroller ger miljardförluster

Det är ungefär vad det kostar att finansiera en sundsmetro från Malmö till Köpenhamn. Det hävdar Sydsvenska handelskammaren i en studie.

Bild: Johan Pihlemark 2011
Sedan id-kontroller införts för alla resenärer som åker buss, tåg och färja över Öresund har de ekonomiska följderna av den nya gränsbarriären satts i fråga.
En studie hävdade att kommunerna och näringslivet kring Öresund drabbas av mångmiljonförluster. En snabbstudie såg förlusterna som försumbara.
Läs också Regeringen förlänger gränskontrollerna
Nu har den hittills mest genomarbetade studien tagits fram i ett samarbete mellan Sydsvenska handelskammaren, konsultbolaget Sweco och Martin Andersson, professor i industriell ekonomi vid BTH och Lunds universitet.
Studien presenteras under fredagen för den svenska Nordenministern Kristina Persson (S).
– Om man räknar med att Öresundsregionen var på väg in i ekonomisk uppgång när kontrollerna infördes så växer förlusterna snabbt genom utebliven tillväxt, säger Per Tryding, vice vd på Sydsvenska handelskammaren.
Läs också Polischef: ”Vi har ingen hundraprocentig gränskontroll”
I rapporten identifieras fem typer av ekonomiska förluster till följd av gräns- och id-kontroller:
•När arbetspendlingen och arbetssökandet över Sundet minskar drabbas både enskilda och samhället av uteblivna intäkter.
•När det tar längre tid att ta sig över Öresund krymper den lokala arbetsmarknaden. Värdet av den anställdes kunskaper minskar när det finns färre arbetsgivare där kompetensen kommer till sin rätt och kan ge full betalning.
•När varutransporter och regional handel går trögare uppstår förluster.
•Den regionala turismen tappar i intäkter när lokala besökare väljer andra resmål eller stannar hemma.
•Både inhemska och gränsöverskridande investeringar minskar om Öresundsregionen uppfattas som två åtskilda regioner.
I rapporten har man bara räknat på de två första punkterna. Den innehåller två kalkyler av vilka förluster en försämrad trafik över Öresund drar med sig.
När Sweco bedömt förseningarna i sundstrafiken utifrån Trafikverkets metodik så innebär de dubbla gränskontrollerna dagliga förluster på 2,9 miljoner kronor – en miljard per år.
När Martin Andersson beräknat förlusterna har han för enkelhetens skull räknat på Malmö – och på vad det kostar att arbetstagare i Malmö inte längre ser jobb i Köpenhamn som ett reellt alternativ.
Enligt Martin Andersson kostar det Malmö och Malmöborna mellan 163 och 355 miljoner kronor i årliga förluster.
"Baserat på dessa kalkyler innebär kontrollerna förluster för samhället på 1,5 miljarder kronor per år för Öresundsregionen i förhållande till 2015 års trafik", heter det i rapporten.
Enligt Sydsvenska handelskammaren kan förlusterna öka kraftigt om den förväntade ökningen av integrationen dämpas under 2016 och eventuellt ännu längre.
Gå till toppen