Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Gränskontrollen vid Hyllie kan flyttas till Kastrup

Sverige och Danmark arbetar för att omvandla två gränskontroller till en. Danmark har inget emot att svensk gränspolis arbetar på Kastrup – men det kan bli svårt att reda ut juridiken.

Det var det gemensamma budskap som Danmarks justitieminister Søren Pind och den svenske inrikesministern Anders Ygeman framförde på måndagen.
Läs också Regeringen förlänger gränskontrollerna
Utspelet kom efter ett kort besök på Kastrups tågstation. Därefter flög de båda ministrarna vidare till Sønderjylland för att studera den danska gränspolisens stickprovskontroller vid gränsen mot Tyskland.
Innan avfärden gjorde de båda klart att de gärna skulle vilja se att de dubbla gränskontroller som just nu finns för alla som tågpendlar över Öresund kunde slås ihop till en enda kombinerad id- och gränskontroll.
– Det vore en stor fördel, men är juridiskt komplicerat, sade Anders Ygeman.
– Det finns juridiska problem om svensk polis ska arbeta på dansk jord. Men vi tittar på saken, sade även Søren Pind.
Läs också Öresundstunneln dödsfälla för flyktingar
Under de senaste veckorna har den svenska och danska regeringen löst en handfull problem kring de dubbla gränskontrollerna.
De har sett till att skolklasser och idrottsföreningar åter kan åka över Öresund utan att varje unge ska behöva visa ett pass.
Dessutom har SJ och DSB åter fått igång tågtrafiken från Köpenhamn till Stockholm respektive Ystad.
Just nu undersöker en svensk-dansk arbetsgrupp, som består av en handfull regeringstjänstemän i Stockholm och Köpenhamn, hur det kan gå om de som åker tåg eller färja över Sundet bara skulle bli föremål för en gräns- och id-kontroll.
Läs också Id-kontroller ger miljardförluster
En sådan kombinerad id- och gränskontroll måste i så fall göras på dansk sida av Öresund. Arbetsgruppen undersöker vilka juridiska problem det för med sig att låta de svenska gränspoliser som just nu arbetar i Hyllie flytta över till Kastrups tågperronger.
– Det vore jättebra om vi kan minska antalet kontrolltillfällen för att få ett bättre flöde. Målet för både Sverige och Danmark är kristallklart: kontrollerna ska ha så liten påverkan som möjligt på resenärerna, säger Anders Ygeman.
Läs också Minister tvivlar på miljardförlust
Søren Pind:
– Vi är i gång med en bra dialog. Vi får se vad som kommer ut av det.
Søren Pind har tidigare varit borgmästare i Köpenhamn och säger sig vara väl medveten om att nedgången i tågpendlingen över Öresund kan ha skapat ett ekonomiskt tapp som når upp till ett årligt miljardbelopp.
– Vi ser en minskad efterfrågan. Det var ju inte det som var meningen när vi byggde Öresundsbron, säger Søren Pind.
Anders Ygeman anser för sin del att det är på tok för tidigt att slå fast att Öresundsregionen gör ekonomiska förluster på gränskontrollerna:
– Det är naturligtvis negativt med en nedgång i resandeutvecklingen. Vi vill att så många som möjligt blir en del av Öresundsintegrationen. Men först om gränskontrollerna pågår under lång tid kan nedgången i resandet bli ett ekonomiskt avbräck för regionen, säger han.
De båda ministrarna fick under besöket på Kastrup veta att det inte går att skruva på det nuvarande tågupplägget för att minska restiden mellan Danmark och Sverige. Varje tänkt förändring i nuvarande tågrutiner skulle öka risken för sena tåg.
– Vi gör inga överenskommelser idag. Men på sikt hoppas jag vi kan genomföra ett antal olika åtgärder som förenklar för Öresundspendlarna. Man kan tänka sig många olika saker, säger Ygeman.
Försvinner gränskontrollerna snart?
–  Nej. I så fall måste EU leva upp till de beslut man fattat. I så fall måste EU få kontroll över sin yttre gräns, omfördela flyktingar och ta större gemensamt ansvar. Först då kan vi trappa ner gränskontrollerna.

Antalet tågresenärerär 15-20 procent färre

Sedan id-kontroller infördes på Kastrup den 4 januari har antalet tågresenärer minskat med 10-15 procent.
Minskningen blir 20 procent om man inkluderar utebliven tillväxt på 5-7 procent.
Id-kontrollerna skapar 20 minuters försening vid resor från Köpenhamn till Sverige.
Gränskontroller vid Hyllie gör att förseningen ökar till 31 minuter vid resor till Malmö C, till 37 minuter vid resor till Lund eller längre.
Gå till toppen