Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Hotfulla sms till föräldrar ska väcka intresse för näthat

Kommunen samarbetar med polisen för att informera vuxna om ungdomars liv på nätet.

Under en månads tid ska föräldrar och andra intresserade kunna få sms med otrevliga meddelande skickade till mobiltelefonen, för att skapa uppmärksamhet kring näthat.
Texterna har samlats in från elever i Landskrona, och sms-tjänsten är en del av den kampanj som kommunen bedriver i samarbete med polisen.
– Många föräldrar frågar sina barn hur det haft i skolan idag men frågar inte hur de haft det på nätet, säger Elvir Mesanovic, projektledare på utbildningsförvaltningen.
Med hjälp av sms-tjänsten, sociala medier och en hemsida med konkreta tips ska föräldrarna förmås att ta del av sina barns internetanvändande och följa med i teknikutvecklingen.
– Det kommer nya appar hela tiden och det går snabbt, säger Elvir Mesanovic.
”Det är inte ett specifikt problem för Landskrona utan ett samhällsproblem”, säger projektledaren Elvir Mesanovic om digitala hat och hot. Personen på bilden har ingenting med artikeln att göra.Bild: Erik Nylander/TT
Här finns också information om hur man kan polisanmäla hot och hur man kan prata med sina barn om deras liv på nätet.
– Det finns ingen enkel lösning på detta men det är ett steg i förebyggande syfte, säger Elvir Mesanovic.
– I kommunal verksamhet är det annars vanligt att intresset väcks först när något hemsk väl händer, säger han.
Är det inte svårt att nå föräldrar genom just internet och sociala medier?
– Alltså, det är en utmaning. Både från politiskt håll och från andra håll i kommunen har man sett positivt på att vi uppmärksammar frågan. Vi vet inte hur stort det kan bli men det är bättre att göra något än ingenting alls, säger projektledaren.
Läs också Kiki Nilsénius om hoten: ”Hoppas att den där högljudda kvinnan blir gängvåldtagen”
Projektet ”Snacka om hat” finansieras delvis med stöd från Brottsförebyggande rådet, och ryms inom de kommunala förvaltningarnas ordinarie budgetar.
Efter en månad ska insatsen utvärderas – till exempel genom att undersöka hur många som varit inne på hemsidan eller sett den film om näthat där föräldrar läser upp sms som skickats till elever.
Snackaomhat.se kommer att finnas kvar efter att kampanjen avslutats, och uppdateras även i fortsättningen, uppger Elvir Mesanovic.
Gå till toppen