Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

BMW-ägare utsatta för våg av rattstölder

Minst åtta rattstölder i Ängelholm på ett dygn. Inbrotten har uteslutande drabbat ägare till BMW. Ligor tros ligga bakom verksamheten, som är spridd över Sverige.

Ratten på bilden är inte stulen och har ingenting med artikeln att göra.Bild: Lasse Holmström
Ådalsvägen i söndags morse. Där upptäcktes det första bilinbrottet. Rutan var sönderslagen och ratten borta.
Under natten mellan söndag och måndag drabbades ytterligare sju bilar, alla BMW. Adresserna är spridda inom Ängelholms tätort: korsningen Vallgatan–Storgatan, Danielslundsgatan, Sörmlandsgatan, Kronotorpsgatan, Syrénvägen, Päronvägen och Gamla Vägen.
Från samtliga hade ratten stulits, men i två fall var hela instrumentpanelen bortplockad, i ytterligare något fall stals gps.
Inbrotten har begåtts på likartat sätt. En ruta har krossats. Inget tyder på att larmet har utlösts.
– Vi misstänker att det organiserad brottslighet. I slutet av förra året drabbades flera bilägare på Kroneslätt, säger kommunpolis Fredrik Henriksson.
Rattstölder förekommer över hela landet och har ökat lavinartat på kort tid. Något som kan bekräftas av Larmtjänst, som arbetar med att bekämpa försäkringsrelaterad brottslighet.
– Syftet med rattstölderna är att komma år bilens airbag. De förs ut ur landet och monteras i krockskadade bilar. I Litauen och andra baltländer och Polen pågår en närmast industriell verksamhet med att ta in krockskadade bilar och reparera dem, säger vd Mats Galvenius.
I slutet av januari greps två män för ett 20-tal rattstölder i Boråstrakten. Men stölderna fortsatte oförtrutet. Tjuvarna jobbar på bred front och går metodiskt tillväga.
– DNA-märkning av åtråvärda bildelar är ett bra sätt att skydda sig. Det finns märksatser som kostar några hundralappar, säger Mats Galvenius.
DNA-märkningen gör att polisen kan koppla godset till ett brott och de kan därmed beslagta det. Med märksatsen följer dekaler som man kan fästa på bilen.
– Tjuvarna väljer bilmärken med högt värde och relativt nya bilmodeller. När det gäller rattstölder är BMW genomgående dominerande. Volkswagen drabbades av en stor våg i fjol där navigationssystemet stals. Och Volvo har problem med strålkastarstölder, säger Mats Galvenius.
Enligt Larmtjänsts statistik har försäkringskostnaderna för inbrott med bildelsstölder blivit högre än för bilstölder.
– Snittkostnaden för en rattstöld ligger på 50 000 kronor, främst för att det förstörs så mycket i samband med inbrottsstölden, säger Mats Galvenius.
Gå till toppen