Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Höganäs

Höganäsare vill bli bäst i luften

Höganäsaren Mats Anderssons passion är att flyga. Helst så att G-krafterna står som spön i backen. Till sommaren hoppas han vinna SM i aerobatics - avancerad flygning.

Loopar, rollar och spintricks. Inte något som brukar roa den som är flygrädd.
För höganäsaren Mats Andersson, 50, är det dock vardagsmat. Just nu förverkligar han sina flygdrömmar och tränar inför sommarens SM i aerobatics - avancerad flygning.
Redan för 25 år sen väcktes intresset.
– Jag åkte med en runda och tänkte att detta måste jag göra någon gång, berättar han.
För tio år sen tog han sitt flygcertifikat. Sen dess har siktet varit fast inställt på avancerad flygning och sen i fjor är han uttagen i svenska landslaget. Han har också lyckats få Veberödsföretaget Veidec som sponsor.
– Det är en klassisk pojkdröm för mig. Det finns inget som är roligare, säger Mats Andersson.
Till vardags är han administrativ chef på ett asfaltsföretag. Numera jobbar han dock bara halvtid.
– Jag fyller ut med att vara både vanlig flyglärare här i Höganäs och på Sturup, jag instruerar även i aerobatics.
Den som tror att detta är något för testosteronstinna galenpannor är fel ute. Mats Andersson talar hela tiden om säkerhet. Att aldrig utsätta sig för risken att hamna i backen.
– Man kan tro att det handlar om busflygning. Men allting tränas och utspelar sig på hög höjd. Maskinerna är dessutom spinnsäkra.
Hans flygplan är en rysktillverkad Yak-55 med nio cylindrar och 400 hästar. Den slamrar rejält och komforten är urusel.
– Det krävs både öronproppar och hörselkåpor, säger Mats Andersson som får vika ihop sina 190 centimeter rejält för att få plats i cockpit.
Aerobatics är en strikt bedömningssport precis som konståkning eller simhopp. Tre domare sitter på marken och ska hålla koll på exakt vad piloten gör i flygzonen på 1 000 gånger 1 000 meter. På max tio minuter ska tio olika figurer flygas - fem obligatoriska och fem som man själv hittat på.
– Det handlar om att försöka lura domarna.
Under säsongen gör Mats Andersson minst ett flygpass i veckan på 20 minuter. Ofta tränar han ovanför väg 112 eller Svedberga kulle.
– Vi tränar aldrig över tättbebyggt område och inte över vatten. Man behöver ha en väg som referens.
Till det kommer tre fyspass. Tack vare sin sponsor har han också fått hjälp med både mekande och mental träning.
– Jag har fått ett helt team runt mig och är den enda i landslaget som har en sponsor.
På hemmaplan finns chansen att se Mats Anderssons flygkonster på Valborgsmässoafton. Då gör han en uppvisning i hamnen i samband med att vårens ankomst firas.
– Det gör jag för tredje året.

Avancerad flygning

Idag finns tre olika klasser som man tävlar i: sportsman, intermediate och advanced.
Vid det förra SM:t hamnade Mats Andersson på sjätte plats.
Idag är han en av sex som tävlar i den högsta klassen och är uttagen i svenska landslaget.
Gå till toppen