Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Helsingborg

De räds allvarliga olyckor på billiga cykelvägar

Fler personer ska kunna cykla mellan Ödåkra och Allerum, det vill både invånarna och kommunen. Men cykelbanorna som nu målas på vägen skrämmer de boende. De tror att detta kan leda till allvarliga olyckor.

Håkan Olsson, Mikael Olsson, Josefin Andersson, Viveca Sandström och Lena Evaldsson bor i anslutning till Allerumsvägen, som nu ska få en budgetvariant på cykelvägar som ska målas i vägrenarna. De är rädda för att det kommer leda till olyckor.Bild: Mats Roslund
– Det här är ju hål i huvudet, säger Mikael Olsson som bor vid Allerumsvägen.
Där ska kommunen och Trafikverket skapa cykelvägar så att de boende i byarna ska kunna cykla mellan Ödåkra och Allerum – något invånarna önskat länge. Men sättet som vägarna ska vara utformade på skrämmer dem.
I vanliga fall, som mellan Ödåkra och Fleninge, har en separat gång- och cykelväg lagts sidan om landsvägen. Men vid Allerumsvägen kommer ingen ny asfalt läggas. I stället kommer den befintliga landsvägen att målas om.
Allerumsvägen kommer nu få ett enda körfält i mitten för biltrafik. I vägrenarna görs plats för cyklister. När två bilar möts ska de solidariskt köra ut i cykelbanorna för att sedan köra tillbaka in i körfältet.
– Vem vågar använda en sådan cykelbana? Vägen är trång och folk kommer ju att råka illa ut när bilar möts, säger Josefin Andersson, en av flera oroliga grannar längs vägen.
Landsvägen är hårt trafikerad, av så väl pendlare i bil som traktorer och lastbilar. Hastigheterna är höga och sikten är bitvis dålig.
– Jag kör mina barn till skolan eftersom jag inte vill att de ska gå längs vägen. Jag kommer aldrig tillåta dem att cykla på en sådan osäker cykelbana som det blir nu. De är värda mer än så, säger Viveca Sandström.
När vi hälsar på är rusningstrafiken över, men ändå passerar ständigt bilar i höga hastigheter från båda håll. Om trafikflödet kommer fortsätta efter ommålningen av vägen lär många bilar få köra ute i cykelvägen på grund av alla möten.
– Med alla bilar och tung trafik blir det stor risk att cyklisterna blir prejade, säger Josefin Andersson.
Det är pengar som gör att vägen målas om i stället för en separat cykelbana. Mark hade fått köpas upp och asfalt läggas.
– Det är långa sträckor och om man lägger ihop alla kostnader hade det handlat om miljonbelopp. Det är så få personer som cyklar däremellan att vi hade haft svårt at motivera kostnaderna, säger Victor Nilsson, trafikingenjör på Helsingborgs stad.
Att måla om vägarna är en idé från trafikverket. Liknande vägar finns i Danmark och Nederländerna. Och lösningen är ekonomiskt billig.
– Vi tänkte att om det funkar där, varför skulle det då inte funka hos oss? Tryggheten för de som cyklar och går har visat sig hög utomlands, säger Victor Nilsson.
Hastigheterna är ofta höga på landsvägar. Men tanken är att bilarna ska köra långsammare när hastigheterna sänks och körbanan smalnas av.
Men frågan kvarstår – finns det inte en risk att cyklister prejas när bilar tvingas ut i cykelvägen vid möten?
– Det är en risk, helt klart. Å andra sidan blir cyklister i dag utprejade utan att det kommer en situation där två bilar möts. Cyklisten har inget utrymme att röra sig på i dag. Vi ser framför allt att det blir mycket bättre för de oskyddade trafikanterna.
Victor Nilsson förstår att de boende är skeptiska, men tror samtidigt att vägarna kommer bli säkra – och att cyklandet mellan byarna kommer att öka.
De boende vid vägen är inte lika säkra på den saken. De ser hur tät och snabb trafiken är i dag. De vill ha en cykelväg, men, men ingen av dem vågar använda de planerade cykelbanorna. Än mindre kommer de tillåta sina barn att göra det.
Två cyklister stannar till. När de får höra om planerna tror de knappt att det är sant.
– Nej, det är ju helt sjukt. Det är inte kul att vara cyklist som det är nu, men lösningen låter ännu sämre. Det blir större risk för missförstånd och olyckor, säger Susanne Lundqvist.

Bygdevägar

Mellan en rad olika orter i Helsingborgs kommun kommer cykelvägar att målas i vägrenarna på landsvägarna. Endast ett körfält i mitten kommer återstå. Bilar som möts får köra ut i cykelvägarna.
Bygdevägar kommer gå bland annat mellan Ödåkra-Allerum, Gantofta-Bårslöv och Gantofta-Vallåkra.
Arbetet har precis påbörjats och förväntas vara klart i mitten av juni.
Läs alla artiklar om: Osäkra småvägar
Gå till toppen