Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Helsingborg

Från Bagdad till Helsingborg

Areej Almansory, "Friheten I".

Areej Almansory: Galleri Konsten, Helsingborg, tom 19/6.

Ansiktet är bara en tom mask, vitt med svarta och skära färgfält som skymtar fram istället för anletsdrag. Vid pojkens ena axel gapar en svart profil, vid den andra en rosa med lika vidöppen mun; de tycks gräla på honom, skrikande från varsitt håll. "Pojken mellan två världar" lyder titeln. Vad är det han slits mellan?
"Pojken mellan två världar"
Vårens sista utställning på Helsingborgs konstförening blickar ut mot världen med målningar av Areej Almansory, som är utbildad vid konsthögskolan i Bagdad men lämnade Irak för tretton år sedan och sedan dess bor i Helsingborg.
"Öden" är den övergripande titeln och det är en utställning som kan få en att fundera på vad betraktaren själv tolkar in i bilder, hur förkunskaper förändrar seendet. Om vi inte kände till något om situationen i Irak, hur skulle vi då uppfatta Almansorys målningar?
Vid en första anblick ger de inte något mörkt intryck, långtifrån. Färgskalan är varm, dominerad av gult, orange, ockra och rött mot en ljus botten. Figurer träder fram som siluetter med skarpa konturer, ibland ensamma, ibland i grupp. Där är en kvinna med ett barn i famnen, en mor intill sin dotter, ett par som håller om varandra, en man på café med en tekopp i handen. Vardagsscener badande i ett starkt, hett ljus.
Men svärta finns där, inte bara i enstaka färgfläckar och linjer, och den tycks bli mer framträdande ju längre man tittar. "Mardröm" heter en målning där en spöklik varelse tar form ur ett bottenlöst mörker.
På en bild med titeln "Mustafa" ser vi en huvudlös manskropp klädd i vitt som tycks sväva över marken. En vanlig gatuscen i originell beskärning? En yngling som går fram med lätta steg? En irakier kan troligen omedelbart identifiera soldaten som för ett år sedan avrättades av IS: bilden av den unge mannen hängd från en bro blev snabbt ikonisk. För oss andra kanske ändå den svarta färgen som rinner ned från kanterna kan vara en ledtråd.
Att Areej Almansory är en konstnär under utveckling är uppenbart, inte minst när man ser den målning hon påbörjade innan hon kom till Sverige: en prydlig gatubild från ett pastellfärgat Bagdad.
I de nyare verken glöder färgerna och möts i effektfulla kontraster, penseldragen är kraftfulla, vibrerande av oro, eller liv - hur man nu väljer att se det.
Ju mer Almansory närmar sig det abstrakta desto starkare blir uttrycket. Visst är det så att smärta och sorg ofta kan vara konstnärligt förlösande.
Gå till toppen