Kultur

High five för Landskronateater

Efter vår sista applåd, när alla bockat och ensemblen upplösts upp i ett glatt vimmel på Kasernplan får jag och många andra i publiken en kram och high five. Det kommer som ännu ett bevis på hur lyckat detta nu fem år gamla projekt i Landskrona är. Öresundsteatern – Anders Kungsman och Per Ullberg – har förstås mer än ett skäl att engagera sig i den grupp vuxna med intellektuell funktionsnedsättning som kallas Brukarensemblen, men ett av dem måste vara empati, annars hade det inte funkat. Och det är en känsla som sprider sig som ringar på vattnet via deras gemensamma teaterprojekt.
Det bekräftar Öresundsteatern och Brukarensemblen genom att fira gemensamt jubileum – tio respektive fem år – med ännu en uppsättning.
"Staden som föddes ur havet" bygger som vanligt på lokalt material. Den här gången formas det till en liten promenad i staden och genom dess mer än 600-åriga historia. Ett knippe färgstarka anekdoter förvandlas till rolig dramatik och var och en av tjugotalet medverkande får spela sin roll efter allra bästa förmåga. Där talet kan vara ett problem eller där en mer komplicerad förklaring behövs hjälper Per Ullberg till i en galet mekanisk buktalardockas skepnad.
Håkan Persson och William Pedersen sköter dock sina genomgående roller som munk respektive Erik av Pommern utan sådan hjälp. Med schvung och glädje levererar de sina rappa repliker som för oss från stadens dimmiga ursprung, via dess ännu idag livliga torgmarknad till en knasig militär hundbegravning. Hunden representeras av en rörande liten vit kista som ledsagas på sin väg till himlen av en stramt uniformerad officershusse till häst.
Däremellan får några prostituerade slänga käft med oss genom Citadellets höga grindar och Carl Otto Andersson, stadens sist halshuggne förbrytare, säga några salta ord om de mekanismer som bidragit till hans sorgliga öde. Selma Lagerlöf och vännen Elise Malmros skräder heller inte orden om förhållandena i denna stad.
Det är enkelt, tydligt, roligt och lärorikt. Under den dramatiska konkretionen och den finurliga ytan är föreställningen allmängiltig. Den handlar mer om förhållandena mellan olika människor med olika förutsättningar, som de sett och ser ut på många håll, än om den lokala historien. Men det ena påverkar ju det andra – faktiskt är det vad hela projektet säger.
”Staden som föddes ur havet” har förverkligats bland annat med hjälp och deltagande av Harlekin och Skånska husar- och dragontroppen. Föreställningen spelas vid två tillfällen till, båda under torsdagen.
Gå till toppen