Helsingborg

En riktig sockerkick på Fredriksdal

Bild: Moa Dahlin

Sugar: Fredriksdalsteatern. Baserad på filmen I hetaste laget. Musik: Jule Styne. Text: Bob Merrill. Översättning och regi: Anders Aldgård. I rollerna: Eva Rydberg, Thomas Petersson, Birgitta Rydberg, Robert Rydberg, Tommy Juth, Fredrik Dolk, Kalle Rydberg. Spelas tom 21 augusti.

Eva Rydberg avslutar premiärkvällens föreställning med att tacka högre makter för att ha hållit de gråa molnen stångna. Ibland klaffar allt. Då syftar jag inte bara på vädret. Eva Rydberg har tydligen tidigare varit sugen på att sätta upp ”Sugar – I hetaste laget”, men då har den varit upptagen av andra ensembler. Hon har i intervjuer också berättat att hon längtat efter att ha med Thomas Petersson på scen, men det har inte funnits någon passande roll, förrän nu. Petersson är en viktig pusselbit för att Rydberg med årets uppsättning på Fredriksdal får till en riktig fullträff.
Musikalen Sugar bygger på filmen från 1959 med Marilyn Monroe i rollen som sångerskan Sugar Kane. Tony Curtis och Jack Lemmon spelade de två arbetslösa musiker som råkar bevittna en gänguppgörelse och för att gömma sig klär ut sig till kvinnor och tar plats i en damorkester.
Förvecklingar, förklädnader och förälskelser av klassiskt snitt alltså. Det kunde ha blivit platt och passé men landar istället piggt och ja, lite kärt. Det är något med tajmningen, kemin och energin i ensemblen. Allt stämmer. Sugar på Fredriksdal är en riktig hjärtevärmare.
Birgitta Rydberg axlar rollen som Marilyn Monroe hade i filmen. Hennes Sugar Kane är en till det yttre tuff brutta som dövar sin ensamhet med bourbon. Rydberg förmår väcka sympatier, även om pjäsen inte kommer längre i sin analys av kvinnans roll än ett 1950-talistiskt lite häpet konstaterande från de förklädda musikerna om att män inte är att lita på.
På 1950-talet lär drag ha varit mer utmanande än i dag. Hur kul är det 2016 med karlar som klär sig i kvinnokläder? Svaret är – ganska kul faktiskt. Om det är rätt man. Det krävs finess för att komma undan med det grovkorniga. Det har Thomas Petersson som Jerry/Daphne. Mimiken när han i prålig rosa långklänning vrider sig som en metmask i dansen runt Tommy Juths betuttade miljonär är obetalbar. Och han har själv hela tiden publiken på kroken. Folk kvider av skratt i bänkraderna.
Men det är i mötet med motspelarna som han får möjlighet att lyfta. Tommy Juth är fantastisk som den kärlekskranke Osgood Fielding. Peterssons partner Robert Rydberg tjusar som den lite lakoniska, snusförnuftiga Joe/Josephne. De två kompletterar varandra perfekt.
Eva Rydberg och Fredrik Dolk har också fin kemi, hon som den bitska orkesterledaren Sweet Sue, han som den hunsade managern Bienstock. Hela ensemblen tillför smittande entusiasm.
Anders Aldgård som regisserat har också lyckats ge lite lokal färg åt översättningen. Skånskans diftonger utnyttjas flitigt. Eva Rydberg har förärats vitsar så medvetet dåliga att de framstår som metasarkastiska punchlines. Med en sämre leverantör skulle de förmodligen fallit platt men Eva Rydberg är som vanligt en stjärna i varje replik och gest.
Dekoren är en kul blandning av klatschiga målningar och rejäla stycken möblemang som skiftar ton från 1920-talets Chicagos grå gator till Miamis vita stränder och neonupplysta hotell. Det skapar en känsla av tecknad film. Tågvagnen i genomskärning full med fnittriga flickor är också en kul lösning.
Det här är knappast djupsinnigt, men det är sött och charmigt. Man går från föreställningen lite sockerkickad och varm inombords. Och det hade man förmodligen varit även om det regnat.
Genom att kommentera på HD.se godkänner du våra regler

Regler för kommentarer

Välkommen att kommentera artiklar på HD.se!

Tänk på att:

  • Visa respekt för de personer eller företeelser som nämns i artiklarna.
  • Visa respekt för övriga debattörer.
  • Håll er till saken.
  • Spamma inte.
  • Inte skriva för långt. Över 500 tecken är det.
  • Dina kommentarer kan komma att användas på andra ställen på HD.se och HD papperstidning.

Det här är inte ok:

  • Kommentarer om etnisk tillhörighet, kön, sexuell läggning, politisk eller religiös tillhörighet om de saknar relevans i sammanhanget.
  • Rasistiska, homofobiska eller sexistiska yttranden eller budskap och sådana som hetsar mot eller uttrycker hat mot troende.
  • Kommersiella budskap eller marknadsföring, erbjudanden om pengar eller gåvor.
  • Upphovsrättsligt skyddat material som du själv inte har skapat eller har rättigheterna till.
  • Uppmaningar till brott eller agerande som strider mot svensk lag.
  • Hot, trakasserier och skvaller.
  • Att du utger dig för att vara någon annan existerande person.

Redaktionen följer debatten på sajten och förbehåller sig rätten att ta bort olämpliga inlägg. Användare som inte respekterar debattreglerna stängs av från möjligheten att kommentera artiklar.

Gå till toppen