Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Försäkringskassan blandade bort papper – kvinna fick ersättningen sänkt

Försäkringskassan lade kvinnans kompletterande uppgifter om ett akut missfall i fel akt. Det ledde till att hennes sjukersättning sjönk dramatiskt. Efter att kvinnan i flera veckor kämpat emot och bestridit backar nu Försäkringskassan och ändrar sitt beslut.

Arkivbild.Bild: Magnus af Geijerstam
Det var i höstas som kvinnan, som bor i Helsingborg, drabbades av missfall och fick föras akut till Helsingborgs lasarett. Just den dagen var hon föräldraledig men i tumultet som blev missade hon att istället anmäla sig sjuk till Försäkringskassan. Någon ansökan om ersättning om föräldraledighet lämnade hon heller inte in. Istället tog hennes man föräldraledigheten den dagen.
När hon i våras skulle vara sjukskriven efter en operation visade det sig att hennes ersättningsnivå från Försäkringskassan, den så kallade SGI:n, dramatiskt hade sänkts.
Förklaringen var att hon avbrutit sin föräldraledighet eftersom hon varken begärt ersättning för föräldraledighet eller meddelat sjukfrånvaro den olycksaliga dagen i höstas. Då sänks också ersättningsnivåerna.
Kvinnan trodde då att misstaget enkelt skulle kunna repareras genom att hon sände in dokumentation som visade att hon varit intagen på lasarettet den aktuella dagen. Men så lätt var det inte.
Det första beslutet innebar avslag eftersom kompletteringen dröjt mer än 90 dagar.
Nu började situationen bli riktigt jobbig, berättar kvinnan. Beskeden från Försäkringskassan var motsägelsefulla och obegripliga. Enligt henne hävdade en handläggare bestämt att hon borde sjukanmält sig dagen då hon hamnade på sjukhus och en annan att det var föräldraledighet hon borde begärt.
Själv ville hon en tid efter operationen börja arbeta halvtid men enligt Försäkringskassans beräkningar skulle hon då bara få 25 procents ersättning av den redan sänkta SGI:n. Situationen var obegriplig och obehaglig.
Kvinnan tog ny sats och åberopade att det akuta missfallet var synnerliga skäl, något som trots förseningen skulle kunna få till en ändring.
Men Försäkringskassan stod fast vid sitt beslut och ur kvinnans perspektiv såg det ut som om Försäkringskassan helt enkelt struntade i missfallet i oktober.
– Om inte ett akut missfall är särskilda skäl så vet jag inte vad som är särskilda skäl, säger kvinnan.
De uteblivna ersättningarna började nu märkas för paret som lagt ned 10-tals timmar på pappersarbete och sökande efter information. Men värst var mötet med en myndighet helt utan känslor och utan förmåga att kunna förklara sina belsut.
Kvinnan arbetar själv på en myndighet och tyckte att besluten var dåligt underbyggda och bristfälligt formulerade. Och trots att hon själv jobbar med likartade saker kunde hon inte förstå vad Försäkringskassan menade. Situationen blev oerhört frustrerande och till slut tog kvinnan kontakt med sin handläggares chef på Försäkringskassan för att komma vidare.
Då, efter att Försäkringskassan fattat sitt sista avslagsbeslut, kom förklaringen.
Kvinnans ärende hade, av oklar anledning, delats upp i två olika akter och kompletteringen om missfallet hade hamnat i "fel" akt.
– Det är en uppgift som vi har missat. Hon har styrkt att hon var inneliggande den här dagen men vi har inte vägt in det i vårt beslut, säger Cecilia Javelid Wester på Försäkringskassan.
Den handläggare som fattade beslutet hade alltså inte tillgång till alla dokument samtidigt som kvinnan fick bekräftelse på att hennes kompletteringar nått Försäkringskassan.
– Kanske har kompletteringen kommit fel i vår scanning av dokument. Vi har alltså haft alla papper på Försäkringskassan men de inte har legat tillsammans, säger Cecilia Javelid Wester.
Nu ändrar Försäkringskassan med omedelbar verkan besluten för kvinnan.
– Det är uppenbart så att vi har missat i det här fallet. Det sköna är att vi kan rätta till det här nu.
Enligt Cecilia Javelid Wester skulle misstaget ha upptäckts i samband med det överklagande som kvinnan skickade in men hon beklagar att det har behövt gå så här långt.
– Det är viktigt att vi lyssnar på våra kunder. De har ju också så klart rätt. Vi måste förklara bättre och ta till oss av den inputen vi får, säger Cecilia Javelid Wester.
För kvinnan kommer beslutet som en lättnad även om hon menar att Försäkrinsgkassans förklaring inte stämmer. Enligt henne har informationen gått fram men av någon anledning struntade Försäkringskassan i den.
Hon gläds ändå försiktigt åt Försäkringskassans omsvängning i frågan.
– Men jag vill helst se beslutet på papper innan jag verkligen tror på det, säger kvinnan.
Gå till toppen