Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Helsingborg

Svårt att få bygga altan i semestertider

Vill du bygga en altan eller sätta upp ett plank såhär i semestertider? Kommunens långa väntetider kan sätta käppar i hjulet för dina sommarplaner.

Ett uterum tar form. Personen på bilden har inget direkt samband med artikeln. Snickaren Christoffer Karlsson sätter glaspartier på plats.Bild: Göran Stenberg
På sommaren är det många som passar på att bygga nytt och ta tag i projekt som annars har skjutits fram. Det hårda söktrycket på att söka bygglov gör att det just nu är extra långa väntetider, upp till tio veckor, för att få svar.
– Det är exceptionellt i år. Det beror på att det byggs väldigt mycket i Helsingborg, och det är väldigt mycket som kommer in som ska hanteras, säger Jenni Wehrmann, enhetschef på bygglov på stadsbyggnadsförvaltningen.
Som alltid i semestertider går stadsbyggnadsförvaltningen runt på mindre folk, vilket i sig bidrar till längre väntetider. Men det är fler faktorer som spelar in, menar Jenni Wehrmann.
– Vid årets början beslutade vi om att utöka personalen, men eftersom fyra av mina erfarna medarbetare har slutat under det senaste halvåret har det blivit en minskning i alla fall. En gick i pension och två har varit sjukskrivna. Vi har fyra nya som redan har börjat och fem till som ska börja efter sommaren, säger hon.
Att det är många som vill bygga syns även i statistiken. I januari kom 206 nya ärenden in till kommunen. I juni hade antalet nya ärenden ökat. Under den senaste månaden kom 302 ärenden.
På hela förra året hade kommunen en ärendeökning på 20 procent. Ärendena som kom in förra året hanteras fortfarande av kommunen. På så vis påverkar förra årets uppgång fortfarande arbetsmängden.
Exakt hur länge man kan behöva vänta på svar, är svårt att säga eftersom det varierar från ärende till ärende menar Jenni Wehrmann.
– Det skiljer sig väldigt mycket. Snabba ärenden som normalt tar några dagar tar nu kanske en och en halv vecka istället, och de ärenden som annars tar lång tid tar upp till lagstadgade tio veckor, säger hon.
Efter sommaren ska alltså arbetslaget utökas med fem nya anställda till totalt 25 personer. Men täcker det behovet som finns i Helsingborg?
– Vi tror det, men det är svårt att förutspå. Vi tror att när allt har fallit på plats kommer det att vara en utökning med tre fasta tjänster och några kortare projektanställningar som ska motsvara det behovet vi har, säger Jenni Wehrmann.
Gå till toppen