Helsingborg

Polisen håller med: ökad risk för olyckor på nya "cykelvägarna"

De boende har tidigare oroat sig för allvarliga olyckor på kommunens nya cykelanpassade vägar på landet. Nu får de medhåll – från trafikpolisen.

Trafikpolis Sören Johansson vid krönet på Kvistoftavägen, som nu endast har ett körfält. Där ska bilarna köra i samma körfält, oavsett vilket håll de kommer ifrån. Men de har svårt att se varandra från de olika sidorna om krönet.Bild: Britt-Mari Olsson
Nyligen blev så kallade bygdevägar färdiga runt om småorter i Helsingborg. Två separata körfält har gjorts om till ett enda i mitten på vägen. När motorfordon får möte ska de köra ut i vägrenarna. Vägrenarna ska i sin tur främst användas som gång- och cykelbanor.
Som HD tidigare skrivit har bygdevägar mötts med kritik från boende ute i orterna. Nu kommer även kritik från trafikpolisen.
– Mig veterligen har jag aldrig förut hört att Trafikverket sätter igång projekt där risken ökar för att olyckor ska hända, säger trafikpolisen Sören Johansson.
Han har parkerat sin motorcykel i Gantofta, vid backen mot Bårslöv. Den trånga vägen vrider sig brant upp från Råån.
– Jag har kört i backen ett par gånger sedan vägen målades om och båda gångerna har jag mött en bil. Då har jag legat till höger i vägrenen, men bilen har legat mitt i körfältet. Jag kom som överraskning för chauffören. Det hade inte varit bra om jag också legat i mitten, säger Sören Johansson.
Motortrafikanterna ska köra ut i vägrenen när de får möte, men att se bilar längre fram på vägen kan vara svårt. På Norra Kvistoftavägen mot Vallåkra finns flera krön och skarpa kurvor.
– Kör man i mitten blir det som att köra på fel sida genom en kurva. Här finns det en uppenbar risk för trafikanterna, säger Sören Johansson.
Tidigare har HD skrivit om de boende vid Björkdalavägen mellan Allerum och Ödåkra. Grannarna vittnar nu om olika missförstånd på bygdevägen utanför deras hem. Det ska ha handlat om bilar som inte förstått att de ska väja från körfältet vid möte, och bilar som rent av misstagit vägrenen för ett tredje körfält.
Sören Johansson tycker att Trafikverket har varit för dåliga med att kommunicera ut hur trafikanterna ska använda vägarna.
– Jag och kollegorna fick slå våra kloka huvuden ihop för att förstå vad som gäller. Samtidigt är det flera trafikanter som inte verkar veta om att de ska lägga sig i högerläge i risk för möte. Då lägger sig båda i mitten från båda håll, säger han.
Samtidigt oroas Sören Johansson över att de cyklister som använder vägrenarna vaggas in i en falsk trygghet.
– Förstår trafikanter vad kantlinjen betyder? Cyklister kan leva i villfarelsen att vägrenen är ett cykelfält. Samma sak uppfattar bilister som tror att de inte får använda vägrenen. Får då bilisten möte finns stor risk att de kolliderar med en cyklist, säger han.
Vägtrafikpolisen Sören Johansson sågar kommunens nya vägar mellan Bårslöv och Gantofta.Bild: Britt-Mari Olsson
Han frågar sig om projektet varit ordentligt genomtänkt.
– Ska man öka antalet cyklister måste det finnas en måttstock på hur det varit tidigare. Min erfarenhet är att det är få som cyklar på sträckorna och jag undrar om fler vågar cykla nu, säger Sören Johansson.
Janet van der Meulen på Trafikverket är projektledare för bygdevägarna. Hon vill påpeka att vägrenarna inte är cykelbanor, utan en tydligare plats för cyklisterna på vägen.
– Motorfordon ska använda vägrenarna vid möte, dålig sikt eller om de känner sig otrygga, säger hon.
Bygdevägar blir en lösning där det inte finns medel som kan prioriteras för att bygga separata cykelvägar.
– Vi gör detta på platser där det inte finns tillräckligt många cyklister och där trafiksäkerheten inte kräver separata vägar. Jag var ute häromdagen och cyklade flera av sträckorna. Framför allt sträckan mellan Allerum och Hittarp tyckte jag blivit riktigt bra.
Men exempelvis mellan Bårslöv och Gantofta är det mer kuperat med sämre sikt.
– I vissa partier är det ingen skillnad från tidigare situation, man ska inte riskera att få en bil mitt emot sig. Där kör man till höger. Då kan man precis som tidigare möta en cyklist på sin sida. Man får anpassa sin körning, säger Janet van der Meulen.
Samtidigt tycker trafikpoliser att det finns risker för missförstånd på bygdevägarna.
– När något är nytt och annorlunda är så klart många oroliga. Men vi är inte oroliga för trafiksäkerheten. Vi har haft kontakt med polisen och förklara tanken. Bygdevägarna strider inte emot lagstiftning eller regler, den är bara ovanlig, säger Janet van der Meulen.
Däremot ser hon en fara i att många trafikanter håller för höga hastigheter på vägarna.
– Jag skulle gärna se att polisen mäter hastigheterna, för folk kör för fort. Vi har gjort mätningar som visar medelhastigheter över 70 km/h. Fortsätter detta får vi försöka göra mer för att dämpa hastigheterna.
Oavsett vad tycker trafikpolisen Sören Johansson att vägarna är alldeles kuperade och har för många kurvor för att kunna fungera som bygdevägar.
Vad säger du om det?
– Det är något vi behöver utvärdera. Vi kommer skriva rekommendationer om när bygdevägar är lämpliga. Vi vill inte göra försök med vägar som vi tror är farliga, då hade vi aldrig gjort det, säger Janet vad der Meulen.
Men bygdevägarna som är målade är där för att stanna?
– Det tror vi. Men finns brister får vi tänka om och se vad vi kan göra för att förbättra.
Samtidigt var trafikpolisen Sören Johansson under större delen av sträckan mellan Bårslöv och Gantofta tvungen att köra ute i vägrenen.
– Det är inte så vi har tänkt att det ska vara. Men om det är många krön och kurvor få vi fundera över hur lämplig vägen är, säger Janet van der Meulen.
Vägarna ska utvärderas under hösten och våren och jämföras med trafikmätningar, bland annat för att se hur trafiken påverkats.
Sören Johansson är skeptisk till bygdevägarna och trafiksituationerna som uppstått.
– Jag är inte någon gammal stofil som är emot förändringar. Men i det här fallet känns det något forcerat. Det handlar om sunt förnuft och säkerhet. Ju enklare det är för trafikanterna, desto bättre är det, säger han.

Bygdevägarna

Ny ommålning av befintliga vägar mellan orter som Gantofta, Bårslöv, Vallåkra, Påarp, Allerum och Ödåkra.
Två körfält har blivit ett enda. Vid möten kör fordon ut i vägrenen som främst är till för gångare, cyklister och hästar.
Enligt Trafikverket hade en separat cykelväg kostat drygt tre miljoner kronor per kilometer, medan hela bygdevägsprojektet landat på drygt en miljon kronor. Det är kommunen och Trafikverket som tillsammans bekostat projektet.
Genom att kommentera på HD.se godkänner du våra regler

Regler för kommentarer

Välkommen att kommentera artiklar på HD.se!

Tänk på att:

  • Visa respekt för de personer eller företeelser som nämns i artiklarna.
  • Visa respekt för övriga debattörer.
  • Håll er till saken.
  • Spamma inte.
  • Inte skriva för långt. Över 500 tecken är det.
  • Dina kommentarer kan komma att användas på andra ställen på HD.se och HD papperstidning.

Det här är inte ok:

  • Kommentarer om etnisk tillhörighet, kön, sexuell läggning, politisk eller religiös tillhörighet om de saknar relevans i sammanhanget.
  • Rasistiska, homofobiska eller sexistiska yttranden eller budskap och sådana som hetsar mot eller uttrycker hat mot troende.
  • Kommersiella budskap eller marknadsföring, erbjudanden om pengar eller gåvor.
  • Upphovsrättsligt skyddat material som du själv inte har skapat eller har rättigheterna till.
  • Uppmaningar till brott eller agerande som strider mot svensk lag.
  • Hot, trakasserier och skvaller.
  • Att du utger dig för att vara någon annan existerande person.

Redaktionen följer debatten på sajten och förbehåller sig rätten att ta bort olämpliga inlägg. Användare som inte respekterar debattreglerna stängs av från möjligheten att kommentera artiklar.

Läs alla artiklar om: Osäkra småvägar
Gå till toppen