Helsingborg

Träffa din socialsekretare på Skype

Videosamtal, chattkonversationer och digitala e-tjänster. Det kan bli framtiden på socialtjänsten i Helsingborg, som har startat ett nytt projekt för att bli mer digitala.

Försäkringskassan och Skatteverket har sedan flera år tillbaka använt sig av internet och digitala tjänster. Besökaren kan bland annat godkänna sin deklaration eller skicka in elektroniska blanketter. Nu följer socialtjänsten i Helsingborg i deras fotspår.
– Det är någonting som genomsyrar hela samhället just nu. Många äldre och yngre använder sociala medier och googlar olika frågor de har. Det finns ett önskemål från våra klienter om att kunna följa sitt ärende via webben, säger Dinah Åbinger, socialdirektör på Helsingborg stad.
Dinah Åbinger, socialdirektör på Helsingborg stad.Bild: Sven-Erik Svensson
Projektet är ett samarbete med socialförvaltningen, FoU Helsingborg, forskare vid Lunds universitets internetinstitut och socialhögskolan. Under hösten kommer de att undersöka hur klienter upplever kontakten idag.
– Det finns fina möjligheter med exempelvis Skype till rådgivning. Till viss del använder vi redan Skype med ungdomar som är placerade på annan ort. Vi vet i dag inte exakt vilka digitala verktyg vi kommer att använda, men vi utgår från att det handlar om allt från videosamtal och sociala medier till chatt, sms och e-tjänster, säger Dinah Åbinger.
Den digitala satsningen kan innebära fler jobb.
– Vi måste förr eller senare in i detta. Jag kan tänka mig att vi anställer ett antal personer som har bakgrund som socionom som jobbar helt digitalt med klienterna, säger hon.
Generellt har socialtjänsten inte kommit lika långt som andra myndigheter i att vara tillgängliga på nätet, menar Dinah Åbinger.
– Men jag vet att Malmö har projektet ”Soctanter på nätet" där ungdomar bland annat kan chatta med socialsekreterare. Jag hoppas att andra kommuner hör av sig när vi har startat upp detta så att vi kan samarbeta, säger hon.
Socialförvaltningen i Helsingborg har under en tid plågats av en kraftig personalomsättning. Så sent som för tre veckor sedan skrev HD om att närmare 80 personer, fler än var sjätte anställd, av olika anledningar slutade i fjol. Socialdirektören hoppas att digitaliseringen ska vara en väg till att göra yrket mer attraktivt.
Kanske kan chatten vara en metod för klienter och socialsekreterare att språkas vid i framtiden.Bild: David Magnusson / SvD / TT
– Socialtjänsten i hela landet har det jättetufft med hög arbetsbelastning. Vi får ibland höra att personalen inte har tillräckligt med tid för att träffa sina klienter, och jag är ganska övertygad om att detta skulle underlätta, säger Dinah Åbinger.
Vad ser du för svårigheter med att bli mer digitaliserade?
– Den största svårigheten är få bort föreställningen att vi gör detta för att spara in på medarbetare eller att all kontakt bara ska gå över nätet. Det är absolut inte meningen. Vi varvar med fysiska personliga möten, det kan man aldrig ta bort.
Till läsaren som känner rädsla för det digitala säger hon:
– De ska inte känna sig intvingade, utan det är till för de som vill. Vi provar och utreder för att se vad som kan fungera.
Hur tänker ni kring personuppgifter och tryggheten på internet?
– Det kan ibland vara känsliga uppgifter så det måste vara säkert, men flera andra myndigheter använder redan liknande system med gott resultat, säger Dinah Åbinger.
Gå till toppen