Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Tomt cykelgarage ingen succé

Få utnyttjar Ängelholms nya cykelgarage vid stationen. Nu ska fler få chansen att testa – gratis under två månader.

Rolf Persson är van cyklist i Ängelholm och åker ofta förbi stationen. "Det är nästan tomt i cykelgaraget för det mesta" säger han.Bild: Annsofie Wieland
Onsdag strax före lunchtid: Utanför Ängelholms station står 95 låsta cyklar parkerade, så många att en del fått ställa cykeln bredvid stället. Inuti det glänsande nya cykelgaraget är det betydligt mer gott om plats. Sju cyklar finns därinne, med plats för ett 60-tal till.
Rolf Persson cyklar förbi på väg till sitt hem i Södra Utmarken. Han är pensionär och har inte själv behov av garaget, men åker ofta förbi och har sett att det mest är tomt. Han har också hört att det är dyrt.
– Jaså, 80 kronor i månaden, var det inte mer? Om man har en dyr cykel kan det nog vara värt det, säger han innan han cyklar vidare.
Det var strax innan jul förra året som det nya cykelgaraget med 73 platser invigdes utanför Ängelholms station. I ett försök att göra möjligheten att låsa in sin cykel känd bland framför allt jobbpendlare, fick den som ville testa två månader gratis hyra. Ordinarie pris för att abonnera en plats är 80 kronor för en månad, eller 400 kronor för ett halvår.
Där inne kan man förvara cykeln, ladda elcyklar och låsa in värdesaker i skåp med kodlås. Allt blir tillgängligt via en särskild laddning på Jojokortet.
Men så här långt ser det inte ut att ha blivit någon succé. Just nu är 19 av platserna abonnerade, alltså en fjärdedel.
Därför lanseras en kampanj tillsammans med Skånetrafiken. Fram till 15 oktober erbjuds resenärer som registrerar sig två gratis månadshyror i cykelgaraget.
Björn Adlerbert är trafikingenjör på Ängelholms kommun. På måndag morgon finns han på plats på stationen för att prata med resenärer. En målgrupp är ägare till de allt mer populära elcyklarna, som kostar betydligt mer i inköp än en vanlig cykel.
– Det är lätt att gå i gamla banor. Man behöver få information och man behöver få prova, säger han.
Gå till toppen