Sport

Tränare har daglig dialog om unga spelares vila

I Landskrona tas unga fotbollsspelares ork på allvar. Nästan varje dag pratar tränarna i idrottsskolan och klubbtränare om hur barnen mår. Och fler avstämningar ska det bli.

Tränaren Alojz Lukic visar uppvärmningsövningar under Landskrona Bois sommarskola.Bild: Emmalisa Pauly
Det är sommarfotboll på Landskrona idrottsplats. Barn mellan fem och tretton år leker och tränar från klockan tio på förmiddagen till mitt på eftermiddagen. En spelare i tioårsåldern tittar på två små knattar i blågula fotbollströjor som ser ut att vara födda med boll. Tioåringen vänder sig till hjälptränaren Amir Jakirlic.
– Kolla på de små. De är bra! Vi större är lata, säger han självkritiskt.
Alla skrattar. Tränaren Alojz Lukic myser och berättar att de äldre barnen hade match kvällen innan.
– Det är härligt att se dem le, det finns inget bättre. Att de lite äldre hänger med huvudet och har svårt att fokusera får man bara acceptera när de är trötta.
När barnen är små behöver man inte tänka på vila. De tränar inte hårt och blir inte trötta på samma sätt. De leker fotboll.
Alojz Lukic har ägnat större delen av sitt liv åt fotboll. Han började spela som tioåring i sitt hemland Kroatien och var proffs där i tolv år tills han flydde kriget i trettioårsåldern. Via Kanada kom han till Sverige. Sedan 1995 är han tränare i Landskrona Bois, numera som tekniktränare, koordinator för fyra årskullar pojklag och som en av tränarna för klubbens fotbollsakademi i skolorna.
– När barnen är små behöver man inte tänka på vila. De tränar inte hårt och blir inte trötta på samma sätt. De leker fotboll, säger han.
Alojz Lukic har varit fotbollstränare i Landskrona Bois sedan 1995.Bild: Emmalisa Pauly
De som är en del av fotbollsakademin är mellan tretton och sexton år och tränar seriöst, tre förmiddagspass i skolan, fyra eftermiddagspass i klubben och de spelar ofta en match på helgen. Vissa tränar dessutom extra med äldre barn. För dem är återhämtning viktigt.
Läs mer:När den viktiga vilan glöms bort kommer skadorna
Att Alojz Lukic finns i barnens vardag både i skolan och i klubben är en stor fördel. Han och de andra tränarna i Bois har i princip daglig kontakt. Från och med denna höst ska rutinen utökas till att gälla även tränarna i de andra klubbarna som har spelare i akademin.
– Vi tränare från kvällen och skolan har en dialog om alla spelare nästan varje dag och har bestämt att de som verkar trötta inte behöver köra förmiddagspassen. På kvällen ska de alltid komma men ibland är det bättre att de tränar lätt själva vid sidan av.
Man får närma sig spelaren och prata. Det kan vara sociala saker också. Det är viktigt att visa att vi finns och se till att de närmsta kompisarna också gör det.
För Alojz Lukic är den individuella kontakten med ungdomarna viktig. Han berättar att de sällan själva säger att de är trötta utan att det är något tränarna observerar.
– Man får närma sig spelaren och prata. Det kan vara sociala saker också. Det är viktigt att visa att vi finns och se till att de närmsta kompisarna också gör det. Ibland handlar det om att de äter dåligt. Från magen kommer styrkan, som man brukar säga.
Vila, mat eller sociala problem. Alojz Lukic säger att kontinuerlig kontakt med ungdomarna är viktigt för att få reda på varför de verkar trötta.Bild: Emmalisa Pauly
Tränarna i Bois rekommenderar gröt eller mackor till frukost, mycket kolhydrater till lunch, mer protein till middag efter träningen och två nyttiga mellanmål om dagen. Och att de lägger sig senast klockan 21:30.
– Jag har ju ingen kontroll men hoppas att de lyssnar. Vi pratar med föräldrarna om sånt också.
Läs mer:Säsongerna synkas för ungdomarnas skull
För att stötta tränarna finns två sjukgymnaster knutna till Landskrona Bois, de är på plats fyra kvällar i veckan och på matchdagar.
– De håller koll på träningsupplägget så att det inte blir för hög belastning och att det finns en balans över veckan. Vi har också tillgång till skolsyster genom akademin, säger Janne Johnson, ungdomsansvarig i Bois.
Vi har lärt oss av våra trötta spelare, helt enkelt. Och dialogen underlättas av att flera personer runt spelarna finns både i skolan och i klubben.
Han slår fast att vilan är lika viktig som träningen och att kommunikationen tränare emellan är ett måste för att inte slita ut ungdomarna.
– Vi har lärt oss av våra trötta spelare, helt enkelt. Och dialogen underlättas av att flera personer runt spelarna finns både i skolan och i klubben.
Läs mer:Humöret en signal om när det är för mycket
För spelarna som tränar mer än en idrott så är det svårare att få en överblick över veckans belastning, men klubbens policy är att de uppmuntrar att spelarna ägnar sig åt flera sporter. Alojz Lukic har erfarenhet av tre killar som var mycket lovande både i fotboll och innebandy och upplevde inte att det var något problem att de höll kvar i båda idrotterna länge. Med extra flexibilitet och dialog så ordnade det sig.
Alojz Lukic, fotbollstränare.Bild: Emmalisa Pauly
Från elvaårsgruppen och uppåt är ingen av huvudtränarna förälder till någon spelare i laget, utan de flesta har tidigare själva varit spelare på hög nivå och har tränarutbildning.
Landskrona Bois tar in utbildare från Idrottens studie- och utbildningsorganisation Sisu, bland annat för att lära ut träningsmodellen Maq som används för att spelaren ska träna rörlighet och koordination som en grund för att sedan kunna utveckla sin styrka.
Läs mer:Systrarna lägger en heltid i veckan på sin träning
Dit är det en bra bit kvar för de flesta på sommarfotbollen. De tränar på att få med sig bollen när de springer, driver med höger och driver med vänster.
– Jobba i ert eget tempo, lugnt och fint. Låg tyngdpunkt, säger Alojz Lukic.
Spelarna stannar genom att sätta fotsulan på bollen och skiftar sedan till att sätta knäet på bollen. Några av dem verkar redan tänka på grillningen som ska avsluta dagens sommarskola.
Följ Inpå livet även på Facebook och Instagram. Har du tips på ämnen och personer vi bör skriva om är du välkommen att höra av dig via mejl eller på telefon 040-281338.
Genom att kommentera på HD.se godkänner du våra regler

Regler för kommentarer

Välkommen att kommentera artiklar på HD.se!

Tänk på att:

  • Visa respekt för de personer eller företeelser som nämns i artiklarna.
  • Visa respekt för övriga debattörer.
  • Håll er till saken.
  • Spamma inte.
  • Inte skriva för långt. Över 500 tecken är det.
  • Dina kommentarer kan komma att användas på andra ställen på HD.se och HD papperstidning.

Det här är inte ok:

  • Kommentarer om etnisk tillhörighet, kön, sexuell läggning, politisk eller religiös tillhörighet om de saknar relevans i sammanhanget.
  • Rasistiska, homofobiska eller sexistiska yttranden eller budskap och sådana som hetsar mot eller uttrycker hat mot troende.
  • Kommersiella budskap eller marknadsföring, erbjudanden om pengar eller gåvor.
  • Upphovsrättsligt skyddat material som du själv inte har skapat eller har rättigheterna till.
  • Uppmaningar till brott eller agerande som strider mot svensk lag.
  • Hot, trakasserier och skvaller.
  • Att du utger dig för att vara någon annan existerande person.

Redaktionen följer debatten på sajten och förbehåller sig rätten att ta bort olämpliga inlägg. Användare som inte respekterar debattreglerna stängs av från möjligheten att kommentera artiklar.

Läs alla artiklar om: Inpå livet – Träningens gräns
Gå till toppen