Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Flygarprofil från F5 fyller 100 år

Hans Rehnvall har haft en lång karriär i flygvapnet och undervisat många flygare. Den 27 augusti fyller han 100 år.

Hans Rehnvall på bildvisning i Ljungbyhed 2010. Han berättar för HD att han bott i samma hus som kadett 1939. "Vi bodde en trappa upp och skulle precis få flytta till ett annat hus, men då kom kriget och vi fick stanna kvar".Bild: Britt-Mari Olsson
Attackflygplanet Lansen är på väg tillbaka i solnedgången mot flygflottiljen F17 i Kallinge, Blekinge, efter en provflygning till Lappland över dagen. Farten är så hög att ljudvallen överskrids. "Det går undan nuförtiden", kommenterar filmens speaker. Denna scen kommer från flygvapnets kortfilm "Attackflyg" från 1957, som bland annat visades i rekryteringssyfte. Vid spakarna i planet sitter Hans Rehnvall, en flygarprofil som bland annat varit flygskolechef på F5 i Ljungbyhed.
Hans Rehnvall är född i Sundsvall, tog studenten i Gävle och kom till F5 i Ljungbyhed 1937. Här utbildade han sig till flygare och började sin flyglärartjänst 1940, samma år som han blev fänrik.
Det var en intensiv tid med krig och beredskap och en period då det svenska flygvapnet byggdes ut och utvecklades.
Behovet av utbildade piloter i det svenska flygvapnet ökade och när all utbildning inte rymdes i Ljungbyhed startades en verksamhet på flygfältet i Eslöv som komplement. På Flygreservskolan i Eslöv utbildades civila piloter för militärt flyg. Där var Hans Rehnvall flyglärare under ett antal år.
Efter en period som divisionschef på flygflottiljen i Västerås kom Hans Rehnvall tillbaka till Ljungbyhed. Han blev förste flyglärare och så småningom flygskolechef. Bruno Svensson som två år senare flyttade till Ljungbyhed för att börja arbeta som flyglärare lärde känna Hans Rehnvall.
– Han var förste flyglärare och bedömde de elever jag utbildade, berättar han och beskriver Hans som en förebild för hur en officer ska vara.
Kraven på flygeleverna var höga. De skulle vara tekniskt duktiga flygare, men det handlade om mer än så.
– Det fordras "go". Det ska vara ordning och disciplin. Förmågan att ta snabba och riktiga beslut i luften är avgörande. Det var ofta det eleverna föll på, säger Bruno Svensson.
När Lansen A 32 introducerades på F 17 i Kallinge var Hans Rehnvall divisionschefen och ledde attackeskaderns omskolning till det nya planet . Det var under den tjänstgöringsperioden han medverkade i filmen "Attackflyg".
Personal från det svenska flygvapnet var länge engagerade i uppbyggnaden av flygvapnet i Etiopien. Här arbetade Hans Rehnvall åren 1958–1961 med att utbilda stridsflygare och sätta upp en B17-division. 1961 kom han hem och blev åter verksam i Ljungbyhed. Han gick i pension 1980, men fortsatte en tid som mobiliseringsofficer.
Hans är gift med Ingegärd Rehnvall och bor i Klippan. Han har barn, barnbarn och barnsbarn.
På 1970- och 80-talet var han aktiv i kommunpolitiken för Moderaterna och har bland annat suttit i kommunfullmäktige, skolstyrelsen och fritidsnämnden, och varit ordförande i brandstyrelsen i Klippan.
Segling har han ägnat sig mycket åt. Han är en stor hundvän och hundar har varit ett självklart inslag i familjelivet.
Mycket länge var Hans Rehnvall pigg och vital och kunde så sent som för några år sedan vara med på de bildvisningar som anordnas av Militärhistoriska museet i Ljungbyhed. Här träffas personer som varit verksamma på F5 för att gå igenom och identifiera fotografier från flottiljen och flygskolan.

Krigsflygskolan i Ljungbyhed

På Krigsflygskolan (F 5) i Ljungbyhed utbildades piloter till flygvapnet och Rikspolisstyrelsen.
Under andra världskriget examinerade man omkring 200 piloter om året. Verksamheten upprättades 1926 och fick så småningom namnet Krigsflygskolan. Verksamheten lämnade Ljungbyhed 1996 och lades ner två år senare.
Källa: NE
Gå till toppen