Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Räkna med buller och trafikröra – nu är kongressbygget igång

Nu har bygget på Ångfärjetomten startat. Räkna med buller och många lastbilstransporter under hösten. Att köra bort schaktmassorna med båt gick inte.

Asfalten är redan borttagen och bortfraktad. Den här veckan har spontningen påbörjats på Ångfärjetomten, vilket både låter och känns i marken.Bild: MATS ROSLUND
Sedan parkeringen stängde har Ångfärjetomten omvandlats till en stor byggarbetsplats. Våren 2019 är det inflyttning i bostäderna och i början av 2020 beräknas hotell- och kongressanläggningen vara klar.
Den här veckan har bygget startat på riktigt.
Asfalten är borta och nu har spontningen påbörjats – något som knappast lär undgå de som bor elller vistas i närheten under dagtid då arbetet pågår.
– Men vi har försökt begränsa störningarna genom att välja en annan metod. Vi vibrerar ner sponten istället för att slå ner den i marken, berättar Johan Svedström som är biträdande affärschef på Midroc.
Samtidigt ska marken schaktas ur och massorna, som till viss del är förorenade, transporteras iväg. Det blir många lastbilstransporter under hela hösten.
– Staden har anvisat vilken väg lastbilarna ska köra. De ska köra in via Hamntorget, sedan tillbaka ut via Hamntorget och därifrån norrut via Drottninggatan och Ängelholmsleden.
Ett alternativ hade varit att transportera bort massorna med båt.
– Vi har tillgång till en pråm och har utrett det. Men i slutändan var det inget realistiskt alternativ, bland annat för att det skulle bli problem med färjetrafiken, förklarar Johan Svedström.
Massorna körs främst till Rögledeponin, men även till NSR:s anläggning på Filborna och till Saxtorp.
Kommunen har gjort förberedande markundersökningar som visar vilka föroreningar som finns, men enligt Johan Svedström räknar de ändå med en del överraskningar på den gamla bangården när de börjar gräva djupare. Som i Kungsgatan där gamla dieseltankar plötsligt dök upp i samband med att staden skulle dra ledningar.
– Vi har redan hittat slipers som inte var upptagna. Det tas prover hela tiden och vi hittar nog fler saker under resans gång.
Inom ett par veckor, när bygglovet är klart, kommer hela platsen att inhägnas av ett stort byggplank istället för det nuvarande stängslet. Men det ska inte helt stänga ute allmänhetens möjlighet att följa det omtvistade bygget.
– Det ska gå att titta in på vissa ställen, säger Johan Svedström.
Planket kommer inte heller att gå ända ut till vattnet, utan man ska kunna promenera längs med Helsingörskajen, runt arbetsområdet och bort till Ångfärjestationen även under byggtiden.
I början av 2017 påbörjas gjutningen av de underjodiska garagen som kommer att finnas under alla byggnader. Här blir en allmän parkering för 230 bilar under kongressanläggningen, samt ett hundratal p-platser för de boende under bostadshusen.
Men något officiellt första spadtag blir det inte för projektet, som enligt Midroc är en investering på cirka 1,3 miljarder kronor.
– Vi planerar istället för två event, ett senare i höst och ett under våren, berättar Johan Svedström.
Vad som händer då vill han inte avslöja ännu.
Genom att kommentera på HD.se godkänner du våra regler

Regler för kommentarer

Välkommen att kommentera artiklar på HD.se!

Tänk på att:

  • Visa respekt för de personer eller företeelser som nämns i artiklarna.
  • Visa respekt för övriga debattörer.
  • Håll er till saken.
  • Spamma inte.
  • Inte skriva för långt. Över 500 tecken är det.
  • Dina kommentarer kan komma att användas på andra ställen på HD.se och HD papperstidning.

Det här är inte ok:

  • Kommentarer om etnisk tillhörighet, kön, sexuell läggning, politisk eller religiös tillhörighet om de saknar relevans i sammanhanget.
  • Rasistiska, homofobiska eller sexistiska yttranden eller budskap och sådana som hetsar mot eller uttrycker hat mot troende.
  • Kommersiella budskap eller marknadsföring, erbjudanden om pengar eller gåvor.
  • Upphovsrättsligt skyddat material som du själv inte har skapat eller har rättigheterna till.
  • Uppmaningar till brott eller agerande som strider mot svensk lag.
  • Hot, trakasserier och skvaller.
  • Att du utger dig för att vara någon annan existerande person.

Redaktionen följer debatten på sajten och förbehåller sig rätten att ta bort olämpliga inlägg. Användare som inte respekterar debattreglerna stängs av från möjligheten att kommentera artiklar.

Gå till toppen