Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Tveksam spelreklam svämmar över

Bonusar, gratisspel och upphaussade vinstchanser. Aggressiv och vilseledande i många fall, enligt Konsumentverket. Och framför allt betydligt vanligare. Spelreklamen i tv har formligen exploderat det senaste året.

Kraftig ökning av spelreklam i de utlandsbaserade tv-kanalerna som TV3, TV6, kanal 5 och kanal 9. I TV4-gruppens kanaler får inte de utlandsbaserade spelbolagen annonsera, vilket förklarar att utvecklingen ligger still.Bild: Ingela Landström/TT
Det har knappast undgått någon. De blir fler, både till antal bolag och varumärken, de syns mer och utgör en allt större del av reklamkakan i tv. I reklamkanalerna har spelbolagen nu ungefär tio procent, i vissa kanaler runt 20 procent, av all reklam som totalt är värd omkring 5,5 miljarder kronor. För tre år sedan var den andelen tre procent, enligt Mediavisions analys. Och det är de utlandsbaserade spelbolagen som står för hela ökningen. På två år handlar det om en fördubbling av mängden tv-reklam, på en i övrigt fallande reklam-tv-marknad.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen