Det har knappast undgått någon. De blir fler, både till antal bolag och varumärken, de syns mer och utgör en allt större del av reklamkakan i tv. I reklamkanalerna har spelbolagen nu ungefär tio procent, i vissa kanaler runt 20 procent, av all reklam som totalt är värd omkring 5,5 miljarder kronor. För tre år sedan var den andelen tre procent, enligt Mediavisions analys. Och det är de utlandsbaserade spelbolagen som står för hela ökningen. På två år handlar det om en fördubbling av mängden tv-reklam, på en i övrigt fallande reklam-tv-marknad.
Läs vidare med Digital!
Läs HD för 8 kr/vecka i 8 veckor – därefter tillsvidare 129 kr/månad. Ingen bindningstid.
Säg upp när du vill.
Visa vad som ingår i Digital
Det här ingår i Digital
- Fri tillgång till alla nyheter på hd.se och i vår nyhetsapp.
- HDpasset med mängder av erbjudanden – spara tusenlappar!
- Nyhetsbrev med de senaste nyheterna – direkt i mejlen varje dag.