Landskrona

Läxhjälp ökar chansen att läsa vidare

På Seminarieskolan återvänder elever efter skoltid. Här får de hjälp med läxorna av studenter som anlitas av stiftelsen Läxhjälpen.

Läxhjälp pågår. Asma Said, Nabil Al-Ashraf och Hanna Jovanovic samlade runt Nabils hemläxor.Bild: Erik Melkersson
Vid halv fem på eftermiddagarna är det ganska öde på skolgården och inne i korridorerna på Seminarieskolan. Men i några av de varma klassrummen pluggas det för fullt. Här får elever i nian stöd av inhyrda läxhjälpare.
En av dem är 23-åriga Hanna Jovanovic som har gått på Dammhagskolan och Allvar Gullstrandgymnasiet i Landskrona. Idag studerar hon på Lunds tekniska högskola där hon är inne på femte och sista året på civilingenjörsutbildningen, inriktning kemiteknik. – Det är två år sedan som jag fick höra talas om det här. Det är jättemånga från min klass som jobbar som läxhjälpare, berättar hon. Hon tycker att Läxhjälpen har ett bra upplägg. – De hjälper till på skolor där elever behöver lite extra hjälp.
Sedan ett år tillbaka är hon kontaktperson på Seminarieskolan.
– Det är kul att intresset är så stort här. Det är många som står i kö för att delta läxhjälpsprogrammet, berättar hon.
Asma Said har börjat på vård- och omsorgsprogrammet, och Nabil Al-Ashraf har som mål att läsa vidare på teknikprogrammet.Bild: Erik Melkersson
Det är fem elever i hennes grupp. En av dem är 15-årige Nabil Al-Ashraf. Hans familj flyttade till Landskrona för fem år sedan och idag går han i nian. Hans klassföreståndare anmälde honom till läxhjälpen för några veckor sedan.
– Det är so-ämnen, främst samhällskunskap, som jag behöver hjälp med, säger Nabil Al-Ashraf.
Hans mål är att få tillräckligt bra betyg för att komma in på teknikprogrammet på Polhemskolan i Lund. Och framtidsyrket har han redan bestämt.
– Jag vill bli dataingenjör
Sedan tidigare är sex högskolestudenter anlitade att hjälpa 30 elever på skolan. I höst har en tredje grupp startats med ytterligare 15 elever.
Hjälpen är upplagd på tretimmarspass två kvällar i veckan, från 16.30 och framåt.
– De behöver mest hjälp med kärnämnena. Vi går igenom alla betyg och gör upp en studieplan så vi vet vad vi ska koncentrera oss på, berättar Hanna Jovanovic.
De två första timmarna är reserverade för studier enligt studieplanen. Den tredje timmen ägnas åt lättsammare aktiviteter för att man ska lära känna varandra.
– Vi har till exempel lekt olika ordlekar. Det är kul och samtidigt ett bra sätt att lära sig stavningen av svenska ord. Extrainkomsten är välkommen samtidigt som hon tycker att de gör en viktig insats.
Hanna Jovanovic är kontaktperson för läxhjälpare på Seminarieskolan.Bild: Erik Melkersson
– Känslan när de kommer och kramar mig, och berättar att det gick bra på provet... Det känns riktigt skönt efter allt jobb som vi lägger ner, berättar hon.
– Jag blir jätteglad när jag vet att jag kan hjälpa dem.
Asma Said fyller 16 år senare i år. När hon gick i nian hade hon stor glädje av läxhjälpen.
– De hjälpte mig mycket med svenskan. Det har fått mig att gilla skolan, säger hon.
Pluggandet bidrog till att hon klarade kärnämnena svenska och matte medan engelskan aldrig var ett problem.
– Hon kan bättre engelska än jag, säger Hanna Jovanovic och skrattar.
Asma Said klarade behörighetskraven för att läsa vidare och har i höst börjat på vård- och omsorgsprogrammet på Selma Lagerlöfgymnasiet.
– Jag gillar att hjälpa människor, säger hon.

Näringslivet betalar för läxhjälpen

Läxhjälpen är en stiftelse som finansieras av näringslivet. Den bildades i Stockholm 2007 på initiativ av Harald Ullman. Stiftelsen bedriver gratis läxhjälp i socioekonomiskt utsatta områden, på skolor där betygen ligger under riksgenomsnittet och där bara 60 procent av eleverna har godkända betyg i kärnämnena.
Unga högskolestudenter avlönas för att hjälpa högstadieelever med läxor och samtidigt vara en positiv förebild och mentor. Varje elev skriver kontrakt och studieplan med sin läxhjälpare.
Läxhjälpstimmarna betalas av olika företag.
Läxhjälpen finns idag på 38 skolor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Landskrona, Södertälje, Helsingborg och Västerås.
Det är lärarna på respektive skola som väljer ut vilka elever som ska få läxhjälpen.
Läs mer på www.laxhjalpen.se.
Gå till toppen