Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Mycket mer än nationell norsk kitsch

Rune Alver rasar ut bland fædrenes fjell.Bild: LAWO

Fedrenes fjell. Pianomusik av David Monrad Johansen. Rune Alver, piano.

Under Tysklands ockupation av Norge var tonsättaren David Monrad Johansen medlem av nazist­partiet Nasjonal Samling, som tyskarna i någon mån lät styra landet. Han fungerade som rådgivare i musikfrågor och reste till Tyskland som norsk representant i det ”Ständiga råd för komponisternas internationella samarbete” som Hitlerregimen inrättade. Bland hans egna kompositioner finns ”Voluspaa”, ett bombastiskt oratorium med besvärande inslag av norrön kitsch.
Varför skriver jag då om denne Johansen? Därför att en skiva med hans pianomusik komplicerar bilden. Åren omkring 1920 gick han redan in för att komponera genuint ”norskt”, men tog samtidigt starka intryck av Claude Debussy. Pianosviterna ”Nordlandsbilleder” (1919) och ”To portretter fra middelalderen” (1922) är sensibel impressionism. Satsen ”Mot fædrenes fjell” är, trots titeln, en drömsk miniatyr, och i ”Rensdyr” framställs renarnas steg med rader av snölätta dissonanser.
Här verkar Johansen ha försökt förena det gammalnorska med det modernt internationella. Det pekar inte i riktning mot Nasjonal Samling, och inte mot ”Voluspaa”. Långt senare hävdade han att han gått med i partiet enbart för att försöka skydda norskt musikliv från politisering. Men han förnekade inte att han också haft stark sympati för ”nationell socialism”. Att en känslig och komplex människa som Johansen lockades av en sådan ideologi är viktigt att komma ihåg idag. Annars kanske vi tror att nazisterna var ett annat slags människor än vi själva.
TIPS x 3
Fedrenes fjell. Pianomusik av David Monrad Johansen. Rune Alver, piano. (cd, Lawo)
”Komponisten David Monrad Johansen forteller om sin virksomhet under okkupasjonstiden – og de følger dette fikk for ham.” Intervju från 1971som kan strömmas via norska Nasjonalbibliotekets webbplats. http://www.nb.no/nbsok/nb/bb5f3f2a5c55fffae141816ce25cdceb?index=1
Edvard Grieg: Klokkeklang, ur Lyrische Stücke fürPianoforte, op. 54. Grieg gav viktiga impulser till den franska impressionism som Johansen senare studerade. Grieg: Complete solo piano music. Gerhard Oppitz, piano. (cd, BMG Music)
Gå till toppen