Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Varnade allmänheten för ”aggressiv” telefonförsäljare – visade sig vara stadens egen

Helsingborgs stad varnade allmänheten för en misstänkt bedragare. Men det var ingen sådan – utan en telefonförsäljare som staden själv anlitat. Ett enkelt samtal hade kunnat förhindra missen.

Vittnesmålen om telefonförsäljaren med "mycket aggressiv säljarstil" kom in via mejl och telefonsamtal. OBS! Bilden är ett collage.Bild: Mats Roslund TT
"Varning för falsk el-försäljare"
Med den rubriken la Helsingborgs stad ut ett meddelande till allmänheten via sin Facebook och Twitter vid 17.30-tiden på måndagen.
Enligt detta hade en person som uppgav sig sälja el för Helsingborgs stads räkning ringt till ett antal invånare i staden de senaste dagarna. Säljaren i fråga hade en "mycket aggressiv säljarstil". När privatpersonerna googlade numret fick de ingen träff.
Men det var ingen bedragare – utan en säljare från ett callcenter som anlitas av stadens eget bolag Öresundskraft. Staden varnade alltså för sig själv, med facit i hand.
Så här såg stadens varning ut på Facebook.Bild: Ingemar D Kristiansen
En rad omständigheter ledde fram till missen. Vi tar det från början:
Varningen författades och lades ut av Martin Arkel, kommunikationsansvarig på stadens kontaktcenter. Alltså dit allmänheten kan ringa för hjälp i kommunala ärenden.
Han berättar att vittnesmålen om telefonförsäljaren kom in via mejl och telefonsamtal. Även Martin Arkel googlade numret utan framgång.
– Det här fick oss att misstänka att det kunde röra sig om en bedragare. Det fick oss att agera snabbt. För snabbt, kan jag säga. Jag tar på mig detta, säger han.
Martin Arkel, kommunikationsansvarig på Helsingborgs kontaktcenter.
Rätta vägen att gå, konstaterar Martin Arkel, hade varit att först kontakta stadens alla förvaltningar och bolag och förhöra sig om telefonnumret. Då, säger han, hade Öresundskraft förmodligen hört av sig och det hela hade stannat där.
– Men jag tänkte att det kunde ta tid att få svar från alla. Under den tiden kunde den här möjliga bedragaren fortsätta att ringa runt, säger han och menar att det var en svår avvägning att göra.
Det hela reddes ut på tisdagsförmiddagen genom en kontakt mellan staden och Öresundskraft. Staden gick då ut med att varningen varit felaktig och redogjorde för omständigheterna. Varningen, som togs bort, hade då lästs av 4 000 personer på Facebook och av 300 personer på Twitter.
Alexander Scheele är privatmarknadschef på Öresundskraft. Han tycker det är beklagligt att staden gick ut med en varning för bedragare utan att ha kollat upp saken med bolaget.
– Det spär på känslan att telefonförsäljning är bedrägeri, något vi försöker motverka. Vi är jättenoga med hur vi säljer, säger han.
Samtidigt medger han själv en miss: Öresundskraft har som rutin att registrera de anlitade callcentrens telefonnummer på bolaget. I det här fallet hade det inte hunnit göras eftersom samarbetet med callcentret startade för en månad sedan.
– Vi ska göra registreringen först (innan försäljningen startar). Där har jag gjort fel med facit i hand, säger Alexander Scheele.
Öresundskraft ska nu gå igenom samtalen med de uppringda.Bild: Mats Roslund
Kommunikationsmissen är utredd. Men faktum kvarstår: det finns privatpersoner som upplevt att Öresundskrafts anlitade telefonförsäljare hade en aggressiv säljstil.
Alexander Scheele anser, efter att ha lyssnat igenom de två samtalen, att så inte var fallet. I hans öron var säljaren saklig och höll en god ton.
Med det sagt är han noga med att påpeka:
– Det går inte att säga att en presumtiv kunds upplevelse är fel. Att folk uppfattat det så är inget jag är stolt över. Sedan kan jag tycka vad jag vill, det är inte jag som blivit uppringd.
Öresundskraft ska nu gå igenom samtalen med de uppringda. Om personerna i fråga kan peka på specifika ordval som de uppfattat som aggressiva kan detta leda till att försäljarna undviker de orden i fortsättningen, enligt Alexander Scheele. Han har dock fortsatt förtroendet för det aktuella callcentret.
Gå till toppen