Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Aktuella frågor

Debattinlägg: "Politiken måste präglas av balans mellan järnväg och väg."

Höghastighetstågen hotar att äta upp andra investeringar utan att ge någon samhällsekonomisk vinst, skriver tre ledande moderater på nationell och regional nivå.

Säkerheten på motorvägen i västra Skåne är inte tillräcklig. Lastbilar och bussar behöver ett eget körfält, skriver artikelförfattarna.Bild: Göran Stenberg
Mer än på länge behövs pengar till nya vägar och järnvägar och till underhåll av dem som redan finns. Skånska pendlare och företag måste kunna lita på att det går att transportera både människor och varor i regionen. Moderaterna i Skåne och i riksdagen arbetar för att det ska bli verklighet.
Flaskhalsar måste byggas bort. Precis som tre miljöpartistiska kommunalråd i Skåne skriver på Aktuella frågor 18/10 väljer vi därför att inte stödja planerna på höghastighetståg i Sverige. Detta projekt hotar att äta upp all möjlighet till andra investeringar under decennier framöver utan att ge någon samhällsekonomisk vinst att tala om.
Skånes vägar och järnvägar är övertrafikerade. Stockningarna och olyckorna på E6 och E22 blir allt fler, och varje tågförsening leder till störningar för tåg långt upp i landet liksom på andra sidan Öresund. Till det kommer avbrott och förseningar som kan kopplas till eftersatt underhåll, till exempel nedrivna kontaktledningar och krånglande signaler.
Att vägarna och pågatågen är fullpackade är i sig ett bra tecken. Fler resor och mer transporter – det som brukar kallas ökad mobilitet – leder till mer välstånd och mer välfärd.
Människor blir också tryggare när de kan pendla längre till ett nytt jobb. Det gör att de inte behöver bryta upp och skaffa ny bostad och sätta barnen i ny skola bara för att det nya arbetet ligger några mil bort. Näringslivet får också lättare att hitta rätt sökande till lediga platser.
Bättre transporter gör att den skånska ekonomin växer. Att de medför att människor kan ta del av kultur och friluftsliv i hela Skåne är ytterligare ett plus. Dessutom krymper avstånden till släkt och vänner.
Men när de många resorna leder till bilköer och olyckor, när man inte längre kan lita på att tågen och bussarna går i tid, blir det mindre roligt.
I den gällande nationella tioårsplanen för vägar och järnvägar från alliansregeringens tid finns ett antal projekt som måste försvaras nu när den rödgröna regeringen lagt sin proposition inför nästa plan.
De allianssatsningar vi tänker på är bland annat fyra spår mellan Malmö och Lund, Västkustbanan mellan Ängelholm och Maria, persontrafik på Lommabanan och Söderåsbanan, utbyggnad Linderöd–Vä och Fjälkinge–Gualöv på E22 samt Svedala–Börringe på E65.
Men både vägnätet och järnvägen i Skåne har fler brister: Västkustbanan är i behov av ytterligare spår för att bli konkurrenskraftig gentemot bilar och lastbilar på sträckan mot Göteborg och Oslo, och fler spår mellan Lund och Hässleholm skulle skapa en ryggrad för både fjärrtåg och regional trafik.
Det behövs satsningar på järnväg, men politiken måste präglas av balans mellan järnväg och väg. Tåg går inte överallt och passar inte alla.
Motorvägen i västra Skåne måste få fler körfält. Säkerheten är inte tillräcklig. Lastbilar och bussar behöver ett eget körfält. Det finns idag dynamiska hastighetsbegränsningar där förarna via förändringsbara skyltar får information om tillfälligt sänkt hastighet. Framtidens motorväg är inte bara bredare, den är också intelligentare.
Men även andra vägar behöver underhållas och ha bra framkomlighet. Regeringen får inte slarva med vägunderhållet. Nu varnar Trafikverket för att regeringens infrastrukturproposition leder till en försämrad vägstandard runt om i landet. Det är inte vad människor och näringsliv i Skåne behöver. Skåne är beroende av att alla trafikslag fungerar.
Med tomma ord bygger regeringen luftslott och låtsas vara för allt till alla men vågar inte prioritera och saknar pengar.
Regeringspartierna säger fortsatt ja till höghastighetståg, men nej till utredarnas, Sverigeförhandlingens, föreslagna finansiering som är tänkt att ske främst genom lån. Regeringen hoppas att slippa bygga ut landets vägar genom att höja bilskatterna och minska trafiken genom försvårande åtgärder.
Inom alliansen finns en samsyn i Skåne om vilka vägar och järnvägar som behöver byggas ut. Vi vet att många socialdemokratiska kommunpolitiker har en liknande syn på Skånes behov. Men samregerandet lägger en hämsko på S-MP-koalitionerna i såväl regering som Region Skåne och många kommuner:de lämnar aldrig parkeringsplatsen, får inte ens i ettans växel.

Carl Johan Sonesson

Jessica Rosencrantz

Lars-Ingvar Ljungman

Carl Johan Sonesson (M) är vice ordförande i regionstyrelsen och oppositionsledare i Region Skåne.
Jessica Rosencrantz (M) är vice ordförande riksdagens trafikutskott.
Lars-Ingvar Ljungman (M) är ordförande för Skånemoderaterna.
Läs också ”Det räcker inte att fortsätta lappa och laga i det skånska tågsystemet.”
Läs också Debattera på Aktuella frågor – så här gör du
Gå till toppen