Kultur

Linda Fagerström: "Våldsverkare i brons är tröttsamt överrepresenterade"

Bort med ”David” från Stortorget och flytta in ”Arbeterskor vid gummifabriken” till centrum. Så lyder den motion av vänsterpartisten Ingrid Mattiasson Saarinen som just nu diskuteras i Helsingborg.
Och visst känns Ivar Johnssons snart sekelgamla ”David” malplacé. Våldsverkare i brons är tröttsamt överrepresenterade i offentlig konst i allmänhet och på Stortorget i synnerhet: ett stenkast från David står ju redan John Börjesons ”Magnus Stenbock” från 1901. Till det kommer, att ”Davids" placering nedanför Terrasstrapporna hela tiden varit en nödlösning. I ett försök till artig signalpolitik valdes 1923 tjusiga Stortorget helt enkelt för att visa donatorn Malte Sommelius tacksamhet.
Skulpturen är alltså en gåva, och inte gjord för platsen. Det är problematiskt. Ett platsspecifikt verk hade tagit rummet i anspråk och svarat mot torgets rymd. Det klarar inte ”David”. Inte konstigt egentligen, att helsingborgarna protesterade och skulpturen flyttade till Vikingsbergsparken på 83 år, för att återvända först 2009.
Stilen och motivet i ”Arbeterskor vid gummifabriken” (2004) står i dialog med samtiden på ett helt annat vis. Och varför inte skicka den på turné runt stan under några år, men Josefine Axelssons och Jonas Högströms skulptur är gjord för platsen vid campus. För Stortorgets del finns bara ett alternativ: låt en samtida konstnär arbeta med en uppdaterad, nutida gestaltning av platsen.
Helsingborgarna behöver inte fler nödlösningar.
Gå till toppen