Ängelholm

Ansvaret har fallit mellan stolarna

Vem tar hand om parkeringskritiken? Politiskt har p-frågan blivit en svartepetter som ingen tycks ha ansvar för efter omorganisationen i kommunen.

Beslutet om att införa nya parkeringszoner och utökade avgiftsområden är gammalt. Det klubbades redan för två år sedan under en annan politisk majoritet och av en nämnd som inte längre finns, tekniska nämnden.
Vem som bär det politiska ansvaret för parkeringsfrågan idag är inte helt lätt att reda ut. Är det myndighetsnämnden eller rentav kommunstyrelsen? Ingen vet säkert, inte ens myndighetsnämndens ordförande Lars-Olle Tuvesson (S).
Lars-Olle Tuvesson (S) vet inte vem som ska ta politiskt ansvar för p-kritiken.Bild: Niklas Gustavsson
Han menar att en tjänsteman, trafikingenjör Ann-Kristin Wiinberg, har fått ansvaret på delegation, men håller med om att det politiska ansvaret är oklart.
– Myndighetsnämnden hanterar ju trafikfrågor, men parkering är ju ingen myndighetsfråga och borde ligga på kommunstyrelsen. Det här är oklart och måste lösas på något sätt, säger han.
Inte heller kommunstyrelsens ordförande Lars Nyander (S) kan idag svara på var frågan ska landa.
– Jag håller med om att det är luddigt. Skulle vi idag ta fram en parkeringsplan så skulle det börja i kommunstyrelsen med att ta fram ett förslag. Sen den rena myndighetsutövningen och den praktiska tillämpningen skulle hamna på myndighetsnämnden.
Men hur gör ni nu då?
– Det måste redas ut eftersom i vår nya organisation så har detta ansvar delats, säger Lars Nyander.
Vad gäller själva kritiken mot parkeringszonerna så har Lars Nyander inte själv uppvaktats i frågan. Men han känner naturligtvis till missnöjet.
– Och det är klart att vi måste lyssna på kritien. Ambitionen har inte varit att försvåra. Nu får vi sammanställa synpunkterna och se om det finns problem som vi kan lösa.
Själv parkerar han på p-platsen vid Stadshuset.
– Jag hittar oftast en plats. Annars finns ju Mejeritomten.
Som ansvarig tjänsteman har Ann-Kristin Wiinberg genomfört beslutet om nya parkeringszoner och tar del av åsikter som kommer in. Hon tror att klagomålen kommer att lägga sig och att bilisterna hittar nya parkeringsmönster. Då kommer även söktrafiken att minska, menar hon.
– Från våra parkeringsvakter har vi hört att alla platser inte är fullbelagda där 30-dagarskortet gäller. I slutet av november kommer vi att räkna antalet lediga platser för att veta hur parkeringsbehovet ser ut, säger hon.
Det kan bli aktuellt att lägga till ytterligare områden där 30-dagarskortet ska gälla – men inte på gatuparkeringarna. Där ska tretimmarsbegränsningen vara kvar.
Läs alla artiklar om: De nya parkeringszonerna i Ängelholm
Gå till toppen