Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Helsingborg

Gigantisk laddsladd dras genom Helsingborg

Nästa år ska färjorna börja gå på el. För att klara det drar Öresundskraft nu fram nya kablar till uttag i hamnen.

Magnus Olofsson är projektledare på Öresundskraft och det är kablar liknande de här som ska läggas ned i gatorna till hamnen.Bild: Peter Ferm
På måndag inleds arbetet med att gräva ned fyra kraftiga elkablar i marken genom stan från Öresundskrafts fördelningsstation på Olympia till färjeläget. De kan ses som gigantiska förlängningssladdar till de ladduttag som behövs nere i hamnen där båtarna lägger till.
– Det behövs nya kablar för att effekten är så stor. Det klarar inte elnätet som de har i hamnen idag, säger Magnus Olofsson som är projektledare.
Totalt handlar det om en sträcka på drygt 1,7 kilometer man nu lägger ned kablar på. Grävningarna kommer att ske mitt i stan och påverka såväl bil- cykel- som gångtrafiken fram till våren.
Första etappen inleds på måndag då grävningarna startar i Lilla Bergaliden för att under hösten fortsätta stegvis uppför Bergaliden och vidare mot fördelningsstationen på Olympia. Mycket av arbetet sker i samarbete med kommunen och Nordvästra Skånes vatten och avlopp, NSVA, som också utför åtgärder i Bergaliden.
Efter årsskiftet fortsätter man ned genom centrala Helsingborg.
– Färjorna ska börja gå på el nästa år och vårt arbete ska vara klart i maj, säger Magnus Olofsson.
Totalt kostar det 22 miljoner kronor att lägga ned kablarna, en kostnad som Öresundskraft står för. En del av de pengarna får dock bolaget åter eftersom rederiet måste betala en anslutningsavgift för att få använda dem. Hur mycket pengar det handlar om kan dock inte Öresundskraft svara på med hänvisning till sekretess av affärsmässiga skäl.
Det är de båda färjorna Aurora och Tycho Brahe som under nästa år får batterier installerade ombord. Det betyder att de kommer att laddas när de lägger till i Helsingborg. Fördelarna är bland annat att utsläppen från fartygstrafiken minskar och färjorna kommer att bli tystare.
Ombyggnaden av de båda färjorna kostar 300 miljoner kronor och 120 av dem står EU för.
Genom att kommentera på HD.se godkänner du våra regler

Regler för kommentarer

Välkommen att kommentera artiklar på HD.se!

Tänk på att:

  • Visa respekt för de personer eller företeelser som nämns i artiklarna.
  • Visa respekt för övriga debattörer.
  • Håll er till saken.
  • Spamma inte.
  • Inte skriva för långt. Över 500 tecken är det.
  • Dina kommentarer kan komma att användas på andra ställen på HD.se och HD papperstidning.

Det här är inte ok:

  • Kommentarer om etnisk tillhörighet, kön, sexuell läggning, politisk eller religiös tillhörighet om de saknar relevans i sammanhanget.
  • Rasistiska, homofobiska eller sexistiska yttranden eller budskap och sådana som hetsar mot eller uttrycker hat mot troende.
  • Kommersiella budskap eller marknadsföring, erbjudanden om pengar eller gåvor.
  • Upphovsrättsligt skyddat material som du själv inte har skapat eller har rättigheterna till.
  • Uppmaningar till brott eller agerande som strider mot svensk lag.
  • Hot, trakasserier och skvaller.
  • Att du utger dig för att vara någon annan existerande person.

Redaktionen följer debatten på sajten och förbehåller sig rätten att ta bort olämpliga inlägg. Användare som inte respekterar debattreglerna stängs av från möjligheten att kommentera artiklar.

Läs alla artiklar om: De batteridrivna färjorna
Gå till toppen