Ekonomi

Black Friday största e-handelsdagen i Sverige

Readagen Black Friday slår nytt rekord när det gäller e-handel i Sverige. Dagen har blivit etablerad hos nätbutikerna och kunderna sitter uppe och väntar vid tolvslaget.

Readagen Black Friday är den största enskilda dagen för e-handel i Sverige. Arkivbild.Bild: Erik Johansen/NTB Scanpix/TT
Black Friday har kommit att bli den starkaste dagen för e-handeln i Sverige.
– Det är den enskilt starkaste dagen. De dagarna som är starkast är den här dagen och under julperioden. Förra året var det här den starkaste dagen så det kommer det förmodligen att vara i år också, säger Daniel Larsson, vice vd för Dibs, som hjälper företag med betalningar på nätet.
Dibs sitter, enligt Daniel Larsson, med mer än hälften av transaktionerna i e-handeln i Sverige. Tillsammans med jämförelsesajten Prisjakt har man analyserat årets Black Friday-handel. I år ökade de enskilda inköpen med 21 procent jämfört med samma dag i fjol.
Siffrorna är ännu inte sammanställda, men Daniel Larsson bedömer att det kan ha handlats för runt en miljard kronor under dygnet hos deras företagskunder. Dygnet innan handlade det om 300 miljoner kronor.
– Det som är tydligt nu är att konsumenterna är mycket mer förberedda på den här dagen. De första tre timmarna var det den överlägset största ökningen, och även tidigt på morgonen.
Han tycker det är uppenbart att handlarnas budskap har nått ut.
– Kampanjerna har startat direkt vid tolvslaget och konsumenterna har suttit och väntat.
Utvecklingen med Black Friday har gått relativt snabbt i Sverige.
– För tre år sedan startade det med några få e-handlare och det har vuxit. Nu tror jag att det nästan inte är någon som inte är med, säger Daniel Larsson och lägger till att i år har rean på allvar slagit igenom i den fysiska handeln.
Den ursprungliga tanken med Black Friday är enkel.
– Man vill starta julhandeln tidigare.
Framför allt handlar svenskarna kläder och elektronik under readagen.

Fakta: Black Friday

Readagen Black Friday kommer från USA, där den infaller den fjärde fredagen i november, dagen efter den stora nationella helgdagen thanksgiving. Eftersom fredagen är klämdag passar många på att handla när detaljhandeln har stora reor och butikerna håller öppet extra länge.
Black Friday ses som starten på julhandeln. Namnet sägs syfta på detaljhandelns förhoppningar om att gå från rött (förlust) till svart (vinst) i räkenskaperna.
I Sverige har fenomenet slagit igenom de senaste åren, först i e-handeln och sedan även i fysiska butiker.
Gå till toppen