Min mening

Läsartext: Det känns i hjärtat att jobba i en bransch där vi ibland blir utpekade som bluffmakare

Hur många går till sitt jobb och känner att de gör skillnad – verklig skillnad i en annan människas liv? Det gör jag och de flesta företagsledare inom assistansen, det gör alla de personliga assistenter som jobbar i de här privata bolagen. Det skriver Jerry Håkansson. Bilden visar en manifestation i Stockholm för den personliga assistansen arrangerad på internationella funktionshindersdagen 3/12.Bild: Janerik Henriksson/TT
Jag är stolt!
Min fru och jag äger och driver NOA Personlig Assistans AB. NOA startade för 11 år sedan 2005, då vi själva har en son som är assistansberättigad. Han bor idag i ett eget boende, och har personlig assistans. Han lever ett bra liv tack vare assistansreformen – och kan leva sitt eget liv med hjälp av sina assistenter.
Vi startade NOA därför att vi ville att vår son som tillhör en av de mest utsatta grupperna i samhället skulle få ett så bra liv som möjligt! Vi kunde vara hans trygghet och stötta honom i att lägga livspusslet något enklare, vi kunde avlasta med en hel del saker som gjorde att livet blev lite lättare att leva.
Vi brann för att hitta rätt assistent till rätt kund, och vi såg vilken effekt det fick. Det var en otrolig tillfredsställelse i att se vad assistansen kunde åstadkomma för den enskilde.
Vi har under åren kämpat och slitit för de funktionsnedsattas rättigheter men också sett hur branschen både utvecklats och stramats åt – vilket vi tycker mestadels har varit bra men den har också försämrats och fått utstå både det ena och det andra.
Många gånger känner sig våra kunder utsatta och behöver både försvara och förklara varför de har assistans, där vissa skäms för att de har behov av assistans – behov av att leva…
Jag som företagsledare känner också att vi behöver försvara den bransch vi representerar, och ibland känner vi oss utpekade som bluffmakare.
Då känns det i hjärtat…
Jag blir otroligt ledsen när jag läser i tidningen dag efter dag om fusket i branschen om hur skeptisk man är till de privata utförarna. Jag har senaste tiden träffat många bolag som, precis som vi sliter otroligt för att de älskar sina kunder. De försöker verkligen slå knut på sig själva för att få varje kunds liv att bli bara lite bättre, de sliter för att hinna med alla de krav som finns från myndigheternas sida.
Om vi har nöjda assistenter som trivs och får bra arbetsledning, bra arbetsmiljö, lär sig att hantera situationer de hamnar i, får stöttning av sin ledning när det kör ihop sig eller när det blir mindre lätt i arbetet, då blir våra kunder också nöjda. De får en mycket större möjlighet att få det bästa livet utifrån sina förutsättningar.
Hur många går till sitt jobb och känner att de gör skillnad – verklig skillnad i en annan människas liv? Det gör jag och de flesta företagsledare inom assistansen, det gör alla de personliga assistenter som jobbar i de här privata bolagen. Jag är stolt över att jag jobbar i den här branschen och jag är stolt över att jag och mitt team kan göra skillnad i människors liv!
Jag blir rörd då jag vet hur mycket det betyder att få assistansen att fungera. Hur det är att ha assistenter hemma som man trivs med och som hela familjen känner sig bekväm med. Känslan av att jag kan älska, bråka, skratta och gråta, fast jag har min assistent där – vilka känslor som av vanmakt, trötthet, frustration, ilska, dåliga relationer det innebär när det inte funkar.
Vi ser upp till de personer som gör ett fantastiskt arbete och går till jobbet varje dag och gör sitt yttersta för att vara dessa personers förlängda armar och ben.
Jag vill orka driva vårt bolag, jag vill orka försvara den här branschen och de funktionsnedsattas rättigheter, jag vill finnas med länge för mina kunder och personal.
Det är med en otrolig värme mitt team berättar om sina relationer till sina kunder och assistenter, hur vi försöker hitta de bästa lösningarna och stöttar där det behövs. Att få ingå i ett sammanhang där man känner tillhörighet, gemenskap och glädje. Att få vara sig själv, och få extra omtanke och värme - det vill vi som privat assistansbolag ge till alla våra kunder och assistenter.

Jerry Håkansson

ägare och VD i NOA Personlig Assistans AB
Läs mer:Skriv på Min mening
Gå till toppen