Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

opinionAktuella frågor

Flera andra länder har testat flygskatt, men valt att ta bort den

Med den föreslagna flygskatten flyttas fokus från källan till problemet, från bränslet, till den enskilde resenären. Det är fel väg att gå, skriver Karin Johansson, VD för Svensk Handel, och Eva Östling, VD för Visita.

Informationsskylt vid ishotellet i Jukkasjärvi. Sverige är attraktivt för utländska besökare. Allt fler väljer att turista här. Flyget är grundläggande för att Sverige ska kunna behålla den positionen och besöksnäringen fortsätta att växa, skriver Karin Johansson och Eva Östling.

Bild: Fredrik Sandberg/TT

Annons

Regeringen föreslår en flygskatt från och med 2018 för att minska klimatpåverkan. Men problemet är att en flygskatt bara marginellt, om ens alls, minskar utsläppen. Samtidigt drabbas företag inom besöksnäring och handel hårt, inte minst i glest befolkade delar av landet. Därför bör inte förslaget genomföras. Det är bättre att utveckla en teknik som gör att flyget kan använda mer icke-fossila bränslen.

Läs vidare med Digital!

8 kri veckan i 8 veckor

Läs HD för 8 kr/vecka i 8 veckor – därefter tillsvidare 129 kr/månad. Ingen bindningstid.

Säg upp när du vill.

Det här ingår i Digital

  • Fri tillgång till alla nyheter på hd.se och i vår nyhetsapp.
  • HDpasset med mängder av erbjudanden – spara tusenlappar!
  • Nyhetsbrev med de senaste nyheterna – direkt i mejlen varje dag.
Vi är en del av Bonnier News (559080-0917)
Betalningar hanteras av Klarna

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan
Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy