Helsingborg

Så ska de batteridrivna färjorna fungera

Nu laddar rederiet för att den första batteridrivna färjan ska segla över Öresund till sommaren.

Färjorna ska få batterier. Först ut är Tycho Brahe sommaren 2017.Bild: HH Ferries
Det är många som med spänning ser fram emot att färjorna på linjen Helsingborg och Helsingör ska bli batteridrivna. Redan nu har flera förberedelser gjorts. Bland annat håller en lång laddsladd på att dras genom Helsingborg ned till hamnen.
Läs mer:Gigantisk laddsladd dras genom Helsingborg
Med ett drygt halvår kvar till start lanserar nu HH Ferries en sida på webben där den som vill veta mer kan söka information.
På sidan med det fyndiga namnet, seglamedstrommen.se, har rederiet lagt upp tidsplan, förklarande videofilmer och annan information.
De flörtar också med humorn i det faktum att så stora saker som färjor ska drivas med batterier. Bland annat med rubriken på sidan, "Vi laddar upp för batteridrivna färjor".
Läs mer:Aurora och Tycho Brahe laddar för att bli renast i världen
Och visst finns det förutsättningar för att folkhumorn kommer att ta den typen av antydningar till nya höjder.
Att "ladda upp" inför en utekväll med en tura får ju onekligen en dubbel betydelse i framtiden.
Möjligen kommer också batterifärjorna att ställa till det för båttrafiken i Sundet eftersom strömmen snart inte bara kommer att gå i nordsydlig riktning utan även på tvärs.
För kaptenerna kan det också bli en utmaning som kommer att pröva deras ledningsförmåga.
Och så vidare..
Läs mer:Nu byggs laddstationer till färjorna
Både hamnen i Helsingborg och Helsingör anpassas nu för batteridriften. Nya kablar som ska klara kapaciteten dras på båda sidor och särskilda robotar som ska hantera laddsladdarna och kopplingarna ska installeras. Sedan ska också fartygen anpassas och få batterier på plats.
Först ut att få batterier är Tycho Brahe sommaren 2017 och därefter följer Aurora i slutet av samma år.
Läs alla artiklar om: De batteridrivna färjorna
Gå till toppen