Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Helsingborg

VR-världen intar biblioteket

På stadsbiblioteket vinner de digitala berättelserna allt mer mark. På IT-verkstaden får barnen en försmak av framtiden, som med all säkerhet kommer att förändras tack vare virtual reality – om man får tro de frälsta.

Åttaårige Martin Kriezoi testade VR-glasögon för första gången och gillade det – någon paus tyckte han inte behövdes.Bild: Caroline Wickmark
IT-verkstad för barn, stadsbiblioteket:
– Jag var ute i rymden med roliga utomjordingar! Det var spännande, konstaterade åttaårige Martin Kriezoi som för första gången testade ett par virtual reality-glasögon, då torsdagens tema handlade om just detta.
– Vi började med den digitala verkstaden för ett år sedan, mest för att prova på. Vi märkte att det är många barn som inte har tillgång till teknik hemma och det hör till bibliotekets uppdrag att erbjuda det. Sedan har vi fått mer och mer struktur på hur vi jobbar, säger bibliotekarie Maria Johansson Näslund.
Fler och fler barn droppar in och köar för att testa de olika varianterna. Pauser skippar de helst. Här finns både de allra billigare VR-glasögonen som kostar runt hundra kronor till den dyrare varianten PS4 VR.
– För oss är det berättelsen som ligger i fokus och hela detta hus är ju en berättelse, oavsett om den är tryckt, berättad av en person eller digital bok, säger bibliotekarien bibliotekarie Eva Hveem.
På plats finns även spelutvecklaren Jannike Grut som i januari ska delta i en workshop för barn på Helsingborgs bibliotek som handlar om empatispel – något hon med sitt eget bolag är i färd med att lansera. Hon har som skådespelare och manusförfattare diger erfarenhet av att jobba interaktivt mot elever på temat etik och empati med hjälp av teater – och med ny teknik såg hon nya möjligheter att utveckla det arbetet.
– Så att vi kan locka med de barn som är helt ointresserade. Med hjälp av VR kan vi fånga upp vissa barn som är rastlösa, eftersom det är ett omedelbart belöningssystem.
Hennes produkt "Empatispelen" ska snart lanseras och hon visar en snutt. Med hjälp av VR-glasögon tas man in i ett klassrum där det står en deppig skolkamrat och uppgiften är att göra personen glad.
– Och sedan flyger man ut i rymden tillsammans. Och namnet är som en pendang till Hungergames, säger Jannike Grut och förklarar att hon tror på belöningssystem.
Det finns exempel på motsatt metodik också, till exempel har UR gjort en mobbningsfilm och där man själv blir den mobbade.
– Den är väldigt obehaglig men vi har valt göra tvärtom. Men att vara någon annan kan ge en stark känsla, säger Jannike Grut.
VR-glasögon har annonserats bli årets julklapp. Men det är bara början, menar Eva Hveem som omvärldsbevakat området. Hon förutspår att den riktiga boomen slår först under nästa år - på fler fronter än bara spel.
– Det senaste är mindfullness, man skapar miljöer för avslappning. Och snart ska jag eventuellt åka på en workshop som handlar om att få in museerna i VR. Det är så häftigt att inte sant! Fredriksdal kan använda det till exempel, genom att ta runt besökaren i sina miljöer med skådespelare. Det blir som att tänka på ett nytt sätt och personer som tidigare inte följt med kan ta sig dit.
Tjusningen?
– Att man är mitt i! Det är som att vara där. Geografiämnet är det nog det första VR kommer att användas till i skolan. Du kan åka till Inka och gå på kinesiska muren.
Bota fobier och skapa nyhetsrapportering där du kan se dig runt i 360 grader är redan på gång. Och oavsett om det gäller 3D animationer eller VR-film (som innehåller dokumentärt innehåll eller fysiska skådespelare) laddar biblioteket för framtiden.
– The sky is the limit, säger Eva Hveem.
Gå till toppen