Kultur

Peter Fällmar Andersson: Hundra år av lindans

De kallades lindansarna.
Laget som var lika nära äran som avgrunden.
När du har läst Åke Jönssons "Ett fotbollslags historia" (Maths Heumans förlag) blir det självklart varför. Här dansar ju Landskrona BoIS linan fram över ett sekel av rekordår och ekonomisk ruin, Allsvenskan och trean, eufori och gamnacke, cupvinst och matchfixning, segerbanketter på Strandpaviljongen och gravöl varhelst den serveras.
Det är lockande att göra ett lag och en stad till en och samma berättelse. Är det här Landskronas historia? Nja, men ett rejält stycke av Landskronas mäns historia. Över 547 sidor förvaltas en till synes tidlös bromance. Män kramar män, män hejar på män, män skriver om män, män som blivit värvade flyttar till stan med fru och barn i släptåg. Vad gjorde kvinnorna när alla dessa banketter hölls? När alla dessa tokroliga smeknamn uppfanns? När klacken sjöng för HP, Sonny och Söderstjerna? Det får vi inte se här. Den första kvinnan att väljas in i styrelsen blev Ingegärd Manglind, forwarden Issas morsa. Det var 1991.
Nu är män också människor – och Åke Jönssons skildring av sitt kära BoIS, det här är ingen objektiv historia, blir till en mångstämmig traderad historia om hur identitet, gemenskap och självkänsla kan byggas i en småstad. Matchreferaten blir många, men som helhet är det en rörande historia om staden och laget som kom att leva i symbios.
Bollen kom till stan våren 1892. Det vet vi för att kassören i Gymnastikföreningen Idrott bokförde inköpet, 12 kronor, 768 kronor i dagens penningvärde. Snart bildades IFK Landskrona, och Bollklubben Diana. Tillsammans skulle de 1915 bli Landskrona BoIS, ett handslag mellan arbetarklassens Diana och medelklassens IFK, mellan radikalitet och borgerlighet. Klubben löste upp politiska spänningar samma år som Öresundsvarvet grundades och läroverket invigdes.
Framåt 40-talet var BoIS så säkert på sin särställning att man kunde be om skattepengar för att anställa en engelsk tränare. En tränare som skulle använda Darwin för att förklara stadens fotbollsstyrka: "de magra yttre villkoren i Landskrona är inte bara till hinders, de bidrar till att härda materialet".
Fotbollshistorikern Torbjörn Andersson skrev en gång en uppsats med titeln "Landskrona - Sveriges starkaste fotbollsfäste?" Men mycket i "Ett fotbollslags historia" går igen i andra klubbar, andra städer. Hur ska politiken förhålla sig till en ekonomiskt svajig klubb som blivit sin stads varumärke, som tillåtits åberopa äganderätten till en stads själ? Hur skapas en supporterkultur och vilka kan lastas/tackas för den? På 30-talet ansågs BoIS ha den värsta publiken i landet.
Åke Jönsson har genom åren träffat alla. Han kan dra en historia från 1917 som han hörde på en fest på Scarlettfärjorna på 70-talet. Lägg till fin formgivning av Christer Strandberg och bilder på gubbar i plommonstop som reser till bortamatch i charabang och du har årets julklapp i Landskrona. Kanske inte bara för män.
Åke Jönsson tar hjälp av den finlandssvenske poeten Elmer Diktonius för att spegla BoIS eviga lindans. Men den som vill kan också läsa Diktonius dikt från 1927, "Lindansaren", som några rader om staden som ofta dömts ut, men som vägrar falla.
Repet där
Rymden över
Klyftan under –
Jag.
Nästan, nästan.
Nästan död, förintelse – intet.
Ack vad de skrikande skulle blivit –
Stumma!
Men "nästan" är – icke för mig
Genom att kommentera på HD.se godkänner du våra regler

Regler för kommentarer

Välkommen att kommentera artiklar på HD.se!

Tänk på att:

  • Visa respekt för de personer eller företeelser som nämns i artiklarna.
  • Visa respekt för övriga debattörer.
  • Håll er till saken.
  • Spamma inte.
  • Inte skriva för långt. Över 500 tecken är det.
  • Dina kommentarer kan komma att användas på andra ställen på HD.se och HD papperstidning.

Det här är inte ok:

  • Kommentarer om etnisk tillhörighet, kön, sexuell läggning, politisk eller religiös tillhörighet om de saknar relevans i sammanhanget.
  • Rasistiska, homofobiska eller sexistiska yttranden eller budskap och sådana som hetsar mot eller uttrycker hat mot troende.
  • Kommersiella budskap eller marknadsföring, erbjudanden om pengar eller gåvor.
  • Upphovsrättsligt skyddat material som du själv inte har skapat eller har rättigheterna till.
  • Uppmaningar till brott eller agerande som strider mot svensk lag.
  • Hot, trakasserier och skvaller.
  • Att du utger dig för att vara någon annan existerande person.

Redaktionen följer debatten på sajten och förbehåller sig rätten att ta bort olämpliga inlägg. Användare som inte respekterar debattreglerna stängs av från möjligheten att kommentera artiklar.

Gå till toppen