Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ängelholm

Hårdare disciplin på skolan gav effekt

Lugnare i klassrummen och mindre spring. De disciplinära åtgärder som infördes på Strövelstorps skola efter höstlovet har gett effekt. Nu följs åtgärderna upp med ett projekt.

Det var i samband med ett föräldramöte i höstas som skolan fann anledning att införa disciplinära åtgärder för att komma tillrätta med problemen på högstadiet. Dåligt uppförande hos vissa elever, nedskräpning och spring ut och in i klassrummen försämrade både trivsel och studiero.
Mobilförbud infördes på lektionerna. Kvarsittning för den som skolkar eller kommer för sent. Förbud för medhavda energidrycker och godis. Och begränsade möjligheter för eleverna att arbeta utanför klassrummet.
– Som helhet ser vi att åtgärderna har gett effekt. Det har blivit mindre spring på skolan när eleverna håller sig i klassrummen, och de är bättre på att komma i tid, säger rektor Roger Sunvén.
Eleverna lämnar numera självmant ifrån sig mobiltelefonerna utan knot. Det har hjälpt eleverna att få bättre arbetsro.
Uppföljningar visar att såväl personal som elever upplever att de genomförda åtgärderna har gett positivt resultat.
– Det här är egentligen inga nya regler på skolan, utan snarare att vi har förtydligat dem, säger Roger Sunvén.
Det handlar specifikt om ett antal individer på skolan som genom sitt beteende sprider dålig studiemoral.
– Vi har genomfört kvarsittning, orossamtal och alla åtgärder som står till buds. Men vi tror inte att det enbart går att sanktionera bort problemen. Det finns en risk för att skapa en polarisering, vi mot dem, och då uppnår vi inte någon förändring. Det behövs både piska och morot, säger Roger Sunvén.
Vad är moroten?
– Att hjälpa dem att hitta motivationen, bland annat genom samtal som får dem att inse sin egen del i ett förlopp. Och att lära dem ta ansvar så att de utvecklas och rustar sig inför livet efter Strövelstorps skola.
Skolan samarbetar med socialtjänstens fältgrupp och med fritidsgården för att fånga upp eleverna efter skoltid och försöka ändra den negativa spiralen.
Det hänger ihop med ett projekt som har startats på skolan: "hälsofrämjande skolutveckling". Det går ut på att att nå hela gruppen samtidigt som insatser kopplas till individer för att höja motivationen. Att lyckas i skolan är projektets mål.
– Forskning visar att det finns ett samband mellan resultat och hälsa. Vi har sökt pengar till projektet. Får vi det kan vi utöka insatserna på individnivå, säger Roger Sunvén.
Genom att kommentera på HD.se godkänner du våra regler

Regler för kommentarer

Välkommen att kommentera artiklar på HD.se!

Tänk på att:

  • Visa respekt för de personer eller företeelser som nämns i artiklarna.
  • Visa respekt för övriga debattörer.
  • Håll er till saken.
  • Spamma inte.
  • Inte skriva för långt. Över 500 tecken är det.
  • Dina kommentarer kan komma att användas på andra ställen på HD.se och HD papperstidning.

Det här är inte ok:

  • Kommentarer om etnisk tillhörighet, kön, sexuell läggning, politisk eller religiös tillhörighet om de saknar relevans i sammanhanget.
  • Rasistiska, homofobiska eller sexistiska yttranden eller budskap och sådana som hetsar mot eller uttrycker hat mot troende.
  • Kommersiella budskap eller marknadsföring, erbjudanden om pengar eller gåvor.
  • Upphovsrättsligt skyddat material som du själv inte har skapat eller har rättigheterna till.
  • Uppmaningar till brott eller agerande som strider mot svensk lag.
  • Hot, trakasserier och skvaller.
  • Att du utger dig för att vara någon annan existerande person.

Redaktionen följer debatten på sajten och förbehåller sig rätten att ta bort olämpliga inlägg. Användare som inte respekterar debattreglerna stängs av från möjligheten att kommentera artiklar.

Gå till toppen