Mat & Dryck

Nordbor äter sämre

Människor i de nordiska länderna har fått sämre matvanor. Det visar en ny undersökning från Nordiska rådet där man har jämfört med hur det såg ut 2011.

Matvanorna i Norden ser ut att bli sämre. Arkivbild.Bild: Jurek Holzer / SvD / TT
– Det är en större andel i befolkningen som äter dåligt, säger Heléne Enghardt Barbieri, utvärderare på Livsmedelsverket.
Det handlar om en ökning bland den vuxna befolkningen från 18 procent till 22 procent mellan 2011 och 2014.
– Och bland dem som äter bäst har det minskat lite, säger Heléne Enghardt Barbieri.
Bland barn har det blivit lite bättre, i alla fall på vissa sätt.
– Fiskkonsumtionen har gått upp lite och i Norden har sockerkonsumtionen gått ner, i Sverige ligger det ganska still. Men där ligger Sverige lägst från början.
Däremot har skillnaderna ökat vad gäller barn med olika socioekonomiska förhållanden. Bland barn som har föräldrar med kort utbildning har andelen som äter ohälsosamt ökat från 12 till 24 procent.
Färre barn vars föräldrar har hög utbildning äter ohälsosamt, från 14 till 10 procent.
Om man jämför Sverige med de andra nordiska länderna är det lite splittrat, berättar Enghardt Barbieri. När det gäller totalpoängen ligger Sverige sämst till, men vissa livsmedel är svenskar bättre på att äta.
– Vi är ganska bra på att äta fisk och frukt och grönsaker.
Dessutom är vuxna svenskar mer aktiva än vuxna i exempelvis Danmark.
– Men barnen i Sverige är mer inaktiva än i de andra länderna.
Undersökningen gjordes 2014, men det är först nu som rapporten har blivit klar.
Knappt 5 000 barn (7–12 år) och nästan 18 000 vuxna (18–65 år) i de fem nordiska länderna har intervjuats på telefon.
Hela undersökningen kan läsas här.

Fakta: Så följer du kostråden

Ät varierat: Genom en varierad kost får man i sig viktiga näringsämnen, vitaminer och proteiner.
Ät mer frukt och grönt: Grönsaker, frukt och bär innehåller mycket vitaminer och mineraler och andra nyttiga ämnen.
Ät mer fisk och skaldjur: Här finns viktiga ämnen som D-vitamin, jod, omega 3 och selen.
Rör dig mer: Rörelse minskar risken för många sjukdomar, exempelvis diabetes och benskörhet.
Välj fullkorn: Byt ut pasta och liknande mot fullkornsvarianter. I fullkorn finns bland annat fibrer, järn och antioxidanter.
Välj nyttiga matfetter: Risken för hjärt- och kärlsjukdomar minskar när man äter omättat fett såsom rapsolja.
Välj magra, osötade mejeriprodukter: Det bidrar till att minska risken för högt blodtryck, stroke och typ 2-diabetes.
Ät mindre rött kött och chark: Att äta mindre kött minskar inte bara risken för tjock- och ändtarmscancer, det är också bra för miljön.
Ät mindre socker: Produkter med mycket tillsatt socker innehåller lite näring men mycket kalorier, något som ökar risken för övervikt.
Ät mindre salt: Salt innehåller natrium som ökar risken för höjt blodtryck.
Källa: Livsmedelsverket
Gå till toppen