Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Helsingborg

Cykelsatsning för 291 miljoner

Helsingborgarna ska lära sig cykla i stället för att ta bilen och därför satsas drygt 291 miljoner kronor på olika åtgärder i stan.

Den öppna cykelparkeringen utanför Knutpunkten ska ersättas med ett cykelgarage med plats för 1 000 cyklar.Bild: Ulf Kristiansson
Det spelar inte så stor roll hur man vrider och vänder på summan, den är rejäl, det är många nollor. Och för de här pengarna får man 59 stycken av det som Stadsledningsförvaltningen kallar cykelobjekt.
Det är allt från nya sträckor, till korsningar och parkeringar.
Men det finns ingen som kan garantera att det här innebär att helsingborgare helt plötsligt skippar bilen och i stället trampar fram i stan.
– Vi ska komplettera nätet av cykelvägar, göra det mer heltäckande och därmed smidigare för folk att ta sig fram. Det borde få fler att cykla, säger trafikplaneraren Markus Nilsgart. Och tillägger att han tycker att det är nödvändigt att göra satsningar för att få fler att välja cykeln som transportmedel.
En enskild väldigt stor del av satsningen är ett helt nytt parkeringsgarage utanför Knutpunkten som ska rymma 1 000 cyklar. Det ska ligga på Kungstorget, den öppna ytan som ramas in av Knutpunkten, Marina Plaza och hamnen.
Stadsledningsförvaltningen ser för övrigt bygget som en symbol för stadens cykelsatsning.
Cykelgaraget ska enligt planerna vara så attraktivt, tryggt och säkert att fler pendlare väljer cykeln för att ta sig till och från Knutpunkten.
Ett annat planerat cykelgarage i city är det som ska finnas i Landborgsgaraget och rymma 600 cyklar.
291 miljoner kronor ska få flera att cykla mer i Helsingborg.Bild: Sven-Erik Svensson
Cykelplanerna hänger ihop med satsningen på två nya superbusslinjer och med att Helsingborg som stad förväntas växa. Ett krav för att staden ska få statliga stöd till trafikprojekten är till exempel att man ser till att det byggs 3 530 nya bostäder.
De två superbusslinjerna är likadana som Helsingborgsexpressen som ska trafikera linje 1 och som man redan nu börjat förbereda.
Den ena superbusslinjen ska gå från Maria station till Ramlösagården, via centrum. Den andra ska gå från Ragnvalla till Ättekulla via centrum och Ramlösa station.
Investeringen i superbusslinjerna går lös på 353 miljoner varav staten står för hälften. Bygget av dessa börjar år 2020 och ska vara klara 2027.
Men redan i år börjar jobbet med cykelsatsningen. Det handlar om 18 stråk i centrum, 12 nya stråk till Maria station samt sju nya cykelstråk till Ramlösa station.
Man ska också bygga 100 parkerinsgplatser för cykel på Maria station och 80 vid Ramlösa station.
Det ska bli 80 nya p-platser för cyklar vid Ramlösa station.Bild: Sven-Erik Svensson
Och utöver detta ska man bygga om 54 platser på sammanlagt 18 gator i centrala Helsingborg där cykelvägar korsar vanliga vägar.
Trafikplaneraren Markus Nilsgart tror inte det finns någon enskild åtgärd i paketet som gör att cyklandet ökar i Helsingborg.
– Nej, men vi måste satsa på infrastrukturen, rusta upp och bygga ut.
År 2023 ska cykelsatsningen vara genomförd. Och av de 291 miljoner kronor det ska kosta får Helsingborg 73 miljoner i statligt stöd.
Har Markus Nilsgart några riktigt bra argument som kan få bilister att välja cykeln i stället?
– Man kommer direkt till målet, det är enkelt, nära och bra. Dessutom är det mycket lättare att parkera en cykel än en bil. Man riskerar heller inte att få parkeringsböter på cykeln heller...
Han kommer på ett argument till:
– Man får gratis motion när man cyklar.
Genom att kommentera på HD.se godkänner du våra regler

Regler för kommentarer

Välkommen att kommentera artiklar på HD.se!

Tänk på att:

  • Visa respekt för de personer eller företeelser som nämns i artiklarna.
  • Visa respekt för övriga debattörer.
  • Håll er till saken.
  • Spamma inte.
  • Inte skriva för långt. Över 500 tecken är det.
  • Dina kommentarer kan komma att användas på andra ställen på HD.se och HD papperstidning.

Det här är inte ok:

  • Kommentarer om etnisk tillhörighet, kön, sexuell läggning, politisk eller religiös tillhörighet om de saknar relevans i sammanhanget.
  • Rasistiska, homofobiska eller sexistiska yttranden eller budskap och sådana som hetsar mot eller uttrycker hat mot troende.
  • Kommersiella budskap eller marknadsföring, erbjudanden om pengar eller gåvor.
  • Upphovsrättsligt skyddat material som du själv inte har skapat eller har rättigheterna till.
  • Uppmaningar till brott eller agerande som strider mot svensk lag.
  • Hot, trakasserier och skvaller.
  • Att du utger dig för att vara någon annan existerande person.

Redaktionen följer debatten på sajten och förbehåller sig rätten att ta bort olämpliga inlägg. Användare som inte respekterar debattreglerna stängs av från möjligheten att kommentera artiklar.

Gå till toppen