Världen

Trumps retorik kräver ny mediestrategi

Donald Trump har förklarat krig mot medierna. Den amerikanske presidentens lösa förhållningsätt till sanningen ställer journalistiken inför helt nya frågor kring hur bevakningen av den typen av politiska aktörer ska se ut.

Vita husets pressekreterare Sean Spicer lämnar presskonferensen där han skällde ut den samlade mediekåren.Bild: Alex Brandon/AP/TT
Under sin första helg som president kallade Donald Trump journalister "bland de mest oärliga människorna på jorden" – samtidigt som han själv spred osanna uppgifter om hur många som kommit till hans installation.
Vita husets pressekreterare Sean Spicer hävdade att Trump drog den största publik någonsin hittills vid en installation. Bilder från samma plats visar dock fler åskådare vid Barack Obamas invigningsceremoni åtta år tidigare.
Senare förklarade presidentens rådgivare Kellyanne Conway i en intervju att det Spicer talat om var "alternativa fakta".
– Det är bara nyspråk för lögn, säger Jesper Strömbäck, professor i journalistik vid Göteborgs universitet.
– Av det vi sett hittills framkommer tydligt att Trump och hans regering har ett – snällt uttryckt – ganska löst förhållningssätt till sanningen. Mer rakt uttryckt så har de vid flera tillfällen ljugit rakt ut.
Trump och hans medarbetare är beredda på en kamp mot medierna de kommande fyra åren, enligt republikanen Newt Gingrich som fungerat som rådgivare till presidenten. Så länge som han införlivar löftet om att skapa flera jobb är andra eventuella bakslag bara brus, enligt Gingrich.
Det är svårt att veta hur regeringen som helhet ser på betydelsen av traditionell medierapportering jämfört med andra alternativa kanaler för kommunikation med väljarna. Jan Hallenberg, senior professor vid Försvarshögskolan, tror att det hårda klimatet gentemot medierna kommer att fortsätta ett tag, men att fientliga utspel med tiden kan komma att driva bort även Trumpsympatisörer.
– Frågan är om regeringen inser att det inte är till dess fördel att ha starka medier så tydligt emot sig. Så småningom tror jag att de kommer att inse att det är en förlorande strategi, säger han.
Strömbäck målar upp två scenarier för nyhetsmedierna. Det ena är att medierna fortsätter att lyfta upp Trumps felaktiga påståenden, varje gång det sker.
– Det kommer antagligen att leda till ännu mer anklagelser om att medierna är partiska.
Det andra är att om osanningarna fortsätter så kommer de snart att normaliseras – och därför tappa i nyhetsvärde.
– Jag ser en risk i att medierna kommer att ägna mindre uppmärksamhet åt Trumps lögner framöver. Och då är vi illa ute, det vore förödande för demokratin. Grundförutsättningen för en fungerande demokratisk debatt är att man håller sig till sanningen, säger Strömbäck.
Vid en presskonferens på måndagen vidhöll Sean Spicer att antalet åskådare vid Trumps installation var det högsta hittills, men förtydligade att det då inkluderade de "tiotals miljoner" som följt den via nätet.
– Det är obestridligt, sade Spicer.
Han uppgav dock inte något exakt antal, för att möjliggöra en jämförelse med tidigare installationer.

Fakta: Reaktioner från USA-medier

The Washington Post skriver att "det traditionella sättet att rapportera om en president har dött". Tidningens mediekolumnist förespråkar mindre uppmärksamhet åt officiella uttalanden framöver och mer fokus på att undersöka vad regeringen faktiskt gör.
Politico varnar för att Trumplagets "skakiga relation till sanningen" kan få "allvarliga konsekvenser". Nyhetssajten uttrycker oro för vad som väntar om Vita husets "stridslystna inställning" också tillämpas på "väsentliga frågor om styre och nationell säkerhet".
"Om du är villig att ljuga om något så minimalt, varför skulle någon tro på det du säger om de riktigt stora sakerna som faktiskt betyder någonting?" frågar sig tidskriften The Atlantic.
The Huffington Post efterlyser också ett annat förhållningssätt i rapporteringen kring den nye presidenten. Nyhetsorganisationer "bör rikta sin uppmärksamhet mot det faktum att regeringen ljög, inte innehållet i lögnen i sig" skriver tidningen.
Gå till toppen