Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Helsingborg

Elever bygger broar mellan stadsdelarna

Att bryta fördomar och knyta vänskapsband är syftet när elever från Wiselgrensskolan och Holstagårdsskolan har aktiviteter tillsammans.
– Tanken är att eleverna ska känna sig bekväma med att röra sig i alla delar av staden, säger Holstagårdsskolans rektor, Marie Andersson.

På tisdagen besökte sjuor och åttor från Wieselgrensskolan sjundeklassarna på Holstagårdsskolan som en sista del i projektet "Skolträffen". Det är stiftelsen Goodsport som står bakom integrationsprojektet som även innefattar de två skolornas femteklassare.
– Vi hade en första träff tillsammans i höstas som Goodsport höll i. Eleverna fick en föreläsning som handlade om utanförskap och fick göra olika samarbetsövningar, berättar Marie Andersson.
I samband med utvärderingen av den träffen fick eleverna önska vad de skulle vilja göra när de sågs igen. Först på Wieselgrensskolan i december och nu på Holstagårdsskolan.
– Det har varit kul att träffa och lära känna nya människor från en annan skola, säger Amani Al-Saidan från Wieselgrensskolan.
Amani Al-Saidan är nöjd med upplägget för träffarna mellan hennes skola och Holstagårdsskolan. "Samarbetsövningarna har varit väldigt kul och varierande.", säger hon.Bild: Tom Wall
Under partnerbytet i den pågående bugglektionen i idrottshallen berättar hon att hon tycker att samarbetsövningarna har varit det bästa. Samarbete har också varit ledordet när idrottsläraren Eva Grindheim tillsammans med andra pedagoger planerat hur dagens upplägg ska se ut.
– Sjuorna här på Holstagårddskolan har dansat bugg innan så nu får de föra och lära eleverna från Wieselgrensskolan. I den här åldern krävs det att vi styr vad eleverna ska göra för att de lättare ska kunna mötas, säger hon.
Inne i skolbyggnaden håller de elever som inte deltar i dansen på att tillsammans skapa kollage av de bilder tagna under morgonens vandring i Laröd. Eleverna på Holstagårdsskolan har visat "wieselgrenarna" runt i närområdet.
"Jag har träffat personer som jag inte hade träffat annars", säger Axel Löfling om projektet som han och hans klass deltagit i.Bild: Tom Wall
Axel Löfling och hans grupp trängs runt bordet med vattenfärgerna.
– Vi har målat våra händer med färg och gjort handavtryck runt pappret som sedan ska mötas i mitten, berättar Axel som går på Holstagårdsskolan.
Han säger att utformningen av gruppens kollage delvis är ett resultat av att de inte hade tillräckligt med bilder för att täcka hela pappret. Men det finns också en tanke med handavtrycken som ska mötas i mitten.
– De symboliserar att vi har blivit vänner, säger Axel Löfling.
Wieselgrensskolans rektor, Katja Vinulv, menar att det är bra att elever från olika stadsdelar som annars kanske inte hade träffats, får ses såhär.
– Nästa gång de träffas är det kanske på gymnasiet eller ute på stan och då har de redan skapat en kontakt med varandra. Eleverna har själva sagt att de trodde att de från den andra skolan skulle vara på ett visst sätt. Men nu har de längtat efter den här träffen, säger hon.
Hanadi Subo och Shqiprim Mjeku från Wieselgrensskolan hjälps åt att färdigställa kollaget med handavtryck från alla gruppens medlemmar.Bild: Tom Wall
Gå till toppen