Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Höganäs

Bloggen gör 10-åringarna till webbstjärnor

Drygt 60 000 elever är med i den nationella tävlingen webbstjärnan. Några av de yngsta finns i klass 3a på Vikenskolan.

SO står på schemat och Vilgot Karlsson och Ellie Karlsson prickar in städer och älvar på en Sverigekarta på skärmen. De går i klass 3a på Vikenskolan, en klass i framkant när det gäller internetkunskap.Bild: Rickard Dighammar
"På gympan i måndags lekte vi Ali Baba. Det är en lek där man ska gömma sig och ta en skatt. Vi har fortsatt jobba med kartan på SO:n. På slöjden fick vi virka eller fläta. Många gjorde armband. Det var kul!..."
Så lyder det senaste inlägget på klassens blogg. Den startades i början av höstterminen efter att deras lärare Jeanette Ericsson gått läslyftet. Hon kom då i kontakt med webbstjärnan, en del av Internetstiftelsen i Sveriges satsingar för att utveckla internetanvändandet i skolan.
– Bloggen är ett bra sätt för eleverna att berätta om vad de har gjort under veckan, säger Jeanette Ericsson.
– De lär sig skriva och berätta och föräldrarna kan se vad de gjort i skolan. Föräldrarna brukar också kommentera.
Jeanette Ericsson fick idén till klassbloggen när hon gick läslyftet. Nu utmärker sig klassen bland 60 000 elever i tävlingen Webbstjärnan.Bild: Rickard Dighammar
Eleverna turas om att vara ansvariga för bloggen som bara är en liten del av den internetkunskap tioåringarna får.
– Vi pratar en hel del internetvett, säger Jeanette Ericsson.
– Eleverna skriver ju till varandra på fritiden och det är viktigt att veta hur man kommenterar och vad man kan lägga ut redan från början.
På vissa skolor har varje elev en egen dator, så är det inte på Vikenskolan där man i stället får boka. Ett par dagar i veckan brukar det bli för eleverna i klass 3a. De använder datorerna framför allt i svenska, matte och SO.
När tidningen besöker klassen är datorerna på plats och det är fokus på SO. På skärmarna finns en Sverigekarta där var och en kan välja att peka ut städer, älvar eller öar.
– Kul men lite svårt, tycker Bertil Amelon som försöker peka ut älvar.
Anton Klang förklarar hur många olika val man kan göra på Sverigekartan.Bild: Rickard Dighammar
Ellie Karlsson som sitter intill har prickat in Helsingborg och Örebro och letar vidare. När de känner sig klara kollar de hur många rätt och får svar direkt.
– Jag brukar försöka tre gånger ungefär, även om det inte är 100 procent så byter jag till något annat, säger Anton Klang.
Det är även tillåtet att ha en traditionell papperskarta till hjälp. Det har bland andra Josefine Palm och Ellen Johansson.
– Vi har försökt några gånger och kommit upp i 71 procent, nu ville vi titta på kartan igen.
Hur långt Vikenklassens internetkunskap räcker i tävlingen webbstjärnan får vi inte veta än på ett tag. Clara Fröberg, pr-ansvarig på Internetstiftelsen, tycker dock att de utmärker sig på ett positivt sätt.
– De är så unga och så sköter de bloggen själva, säger hon.
Gallringen av tävlingsbidragen börjar i mars, förklarar Clara Fröberg, men nomineringarna i respektive kategori kommer inte att vara klara förrän i april. Sen är det final i maj.
Klass 3 a på Vikenskolan har egen blogg där de berättar om vad de gör i skolan.Bild: Rickard Dighammar
Om Webbstjärnan
Webbstjärnan (www.webbstjarnan.se) startades år 2008 och är en del av IIS (Internetstiftelsen i Sverige) satsningar för att utveckla internetanvändandet i den svenska skolan. I dag är det en av Sveriges största skoltävlingar och 2016 deltog 63 000 barn och ungdomar från hela Sverige. Tävlingen är öppen för alla elever i grund- och gymnasieskolan.
I korthet går Webbstjärnan ut på att ge elever och lärare en möjlighet att lära sig mer om webb, internet och webbpublicering och på det sättet bättre rusta dem för dagens digitala samhälle. Det är en tävling som handlar om att publicera ett skolarbete på internet. Arbetet ska ha en tydlig pedagogisk koppling.
Gå till toppen