Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Dystra siffror för bussresandet 2016 – vägarbeten ställer till det

Helsingborgarna väljer bort stadsbussen. Orsaken tros vara alla gräv- och byggarbeten i staden som gör att bussarna fastnar och får svårt att hålla tiderna.

Bilar, bussar och vägarbeten - när alla ska få plats blir det trångt. I området kring Bergaliden och lasarettet har det grävts länge nu.Bild: Tom Wall
Målet är att bilarna ska bli färre och att fler ska ta bussen eller cykeln. Men omställningen går inte alls så snabbt som kommunen och Skånetrafiken har hoppats på.
Under 2016 var målet att bussresandet i Helsingborg skulle öka med sex procent – men det blev bara 1,6 procent.
Till målet på 86 procents punktlighet är det också en bra bit - här landade man på 81 procent. Det är klart sämre än andra skånska städer.
Skälet till att folk väljer bort bussen tror man sig känna till.
– Till stor del har det samband med våra större gatuarbeten till exempel vid Elinerbergsvägen där vi fått dra in tre hållplatser. Då väljer många ett annat sätt att färdas på, menar Oscar Grönvall, trafikchef i Helsingborg.
– Och punktligheten rasade i höstas när bussarna hade svårt att ta sig fram vid lasarettet.
Det syns också genom att bussresandet under de här sista månaderna under 2016 till och med var lägre än under samma period 2015.
Ombyggnaden av Drottninggatan-Järnvägsgatan ställer också till det i trafiken.Bild: Rickard Dighammar
En annan springande punkt är byggena på Söder, vid Söderpunkten och det nya hotellet. Och nu har den stora ombyggnaden av Drottninggatan-Järnvägsgatan påbörjats, i korsningen med Trädgårdsgatan.
– Men där flyter det på. Vi var lite osäkra på om det skulle fungera att stänga av ljussignalerna, men det har det gjort. Resten av sträckan får vi studera efter hand. Några kommer säkert att välja bort kollektivtrafiken på grund av detta, men vi ser det som marginellt, förklarar Oscar Grönvall.
Stora gatuarbeten har det varit i staden länge, och de tar knappast slut med detta. Men Oscar Grönvall menar ändå att 2016 har varit speciellt.
– De här arbetena har varit på extrakänsliga ställen.
Kan ni göra något för att underlätta och göra det attraktivt att åka buss trots allt byggande och grävande?
– Ja, där det har varit tydligt har man gjort anpassningar i tidtabellen. Men i vissa fall har man fått gå tillbaka till normal tidtabell eftersom det gått för långsamt i lågtrafik. Och ibland har det satts in extrabussar.
Så här dålig utveckling av bussresandet i Helsingborg har det inte varit sedan Bussvisionen infördes 2004. I kollektivtrafikpresidiet, där kommunen och Skånetrafiken ingår, har man konstaterat att det kommer att behövas extraordinära insatser för att nå det mål som är satt till 2022. Då ska antalet resor ha ökat från dagens cirka 15 miljoner till 22 miljoner.
Men Christian Orsing (M), som är ordförande i Helsingborgs kollektivtrafikpresidium, verkar inte alltför bekymrad.
– Några av våra starkaste ess har vi fortfarande kvar i rockärmen med satsningen på Helsingborgsexpressen, förklarar han.
Det handlar dels om superbusslinjen som ska gå mellan Dalhem och Råå från 2019, där ombyggnaden pågår just nu. Och dels om Helsingborgsexpressen två och tre. De ska gå mellan Berga och Ättekulla, och mellan Västergård och Ramlösagården. Linje två ska preliminärt vara klar 2025 och linje tre 2030.
– Under tiden arbetar vi med en mängd andra åtgärder, där tryggheten är en viktig faktor. Alla bussar har exempelvis försetts med övervakningskameror och vi har tillsatt en arbetsgrupp för Knutpunkten, säger Christian Orsing.
Genom att kommentera på HD.se godkänner du våra regler

Regler för kommentarer

Välkommen att kommentera artiklar på HD.se!

Tänk på att:

  • Visa respekt för de personer eller företeelser som nämns i artiklarna.
  • Visa respekt för övriga debattörer.
  • Håll er till saken.
  • Spamma inte.
  • Inte skriva för långt. Över 500 tecken är det.
  • Dina kommentarer kan komma att användas på andra ställen på HD.se och HD papperstidning.

Det här är inte ok:

  • Kommentarer om etnisk tillhörighet, kön, sexuell läggning, politisk eller religiös tillhörighet om de saknar relevans i sammanhanget.
  • Rasistiska, homofobiska eller sexistiska yttranden eller budskap och sådana som hetsar mot eller uttrycker hat mot troende.
  • Kommersiella budskap eller marknadsföring, erbjudanden om pengar eller gåvor.
  • Upphovsrättsligt skyddat material som du själv inte har skapat eller har rättigheterna till.
  • Uppmaningar till brott eller agerande som strider mot svensk lag.
  • Hot, trakasserier och skvaller.
  • Att du utger dig för att vara någon annan existerande person.

Redaktionen följer debatten på sajten och förbehåller sig rätten att ta bort olämpliga inlägg. Användare som inte respekterar debattreglerna stängs av från möjligheten att kommentera artiklar.

Gå till toppen