Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Dygnet runt

Viktor Tjerneld har gett klassikern både humor och modernare språk

Den 25 mars är det premiärdags för Henrik Ibsens "Ett dockhem" på Helsingborgs stadsteater.

Viktor Tjerneld sätter upp Ibsens klassiker "Ett dockhem" på Lillans scen på Helsingborgs stadsteater.Bild: Sven-Erik Svensson
Pjäsen hade premiär i Köpenhamn 1879 och slog ner som en bomb eftersom den förespråkade kvinnlig frigörelse i en tid då kvinnor inte ens hade rätt att rösta.
– För mig är de viktigaste parametrarna med "Ett dockhem" att det är välskriven dramatik med karaktärer av kött och blod, säger regissören Viktor Tjerneld.
– Sen tar den upp sociala och politiska frågor som fortfarande är aktuella. Inte minst frågor om ekonomisk och moralisk skuld.
Viktor Tjerneld tycker att Ibsen också är väldigt bra på att beskriva maktproblem i relationer och hur vi människor interagerar med varandra.
– Att jag känner igen mig själv och min omgivning i texten nu så här många år efter, är ett tydligt tecken på att han skriver på ett universellt plan.
Jenny Jensen spelar Nora i "Ett dockhem". Till höger regissören Viktor Tjerneld.Bild: Sven-Erik Svensson
Det är första gången Viktor Tjerneld regisserar en föreställning på Helsingborgs stadsteater.
– Det är en odelat positiv upplevelse. Jag trivs verkligen här, säger Viktor Tjerneld, som senare i år ska sätta upp föreställningar både i Danmark och Norge.
På Lillans scen kommer publiken att möta skådespelarna Gustav Berg, Cecilia Borssén, Tobias Borvin, Nils Dernevik och Jenny Jensen. Men också videoprojektioner och en fantasieggande scenografi signerad Franciska Zahle.
Just nu repeteras "Ett dockhem" på stadsteatern. Här är Viktor Tjerneld tillsammans med ensemblen bestående av Gustav Berg, Nils Dernevik, Cecilia Borssén, Jenny Jensen och Tobias Borvin.Bild: Sven-Erik Svensson
Viktor Tjerneld kommer från Västerås, gick skådespelarlinjen på Fridhems folkhögskola i Svalöv, men beslöt att bli regissör istället.
Han sökte och kom in på regissörslinjen på Statens Scenekunstskole i Köpenhamn och studerade där från 2011 till 2015.
– Jag hade tänkt söka till regissörsutbildningen i Stockholm, men just det året tog de inte in några elever. Istället tipsade Sara Cronberg mig om Köpenhamn, säger Viktor Tjerneld.
Ett beslut han inte har ångrat.
– Det är en väldigt bra skola. Rätt hård. Det är inte så flummigt. Det första jag fick höra var "nu ska du lära dig ett hantverk". Det var något som jag uppskattade.
– Det finns skillnader mellan länderna. I Danmark är man mer konkret och direkt. I Sverige är vi oftast lite mer försiktiga, säger Viktor Tjerneld.
Cecilia Borssén, Jenny Jensen och Viktor Tjerneld under repetitionerna av "Ett dockhem".Bild: Sven-Erik Svensson
Han har själv bearbetat "Ett dockhem".
– Det viktigaste är att hitta själva kärnan i berättelsen. När jag väl hittat den kan bearbetningen börja, säger han.
– Jag gör inte uppror mot grunden i Ibsens pjäs, men jag har anpassat den till en modernare tid även om det inte är uttalat när den utspelar sig.
– Och så har jag lagt mer vikt på humorn. Publiken kanske inte väntar sig att det ska vara kul. Men tragiska saker är ofta komiska, och djupast sett härstammar nog det mesta av det vi skrattar åt från någon slags smärta. Vi använder skrattet som en slags bearbetning.
– Jag tror det kan vara en klok strategi när livet och omvärlden känns mörk.
"Ett dockhem" har premiär på Lillans scen 25 mars och spelas till och med 6 maj.
Gå till toppen