Familj

Per Svensson: Jan Hemmel hann vara oförskämt mycket

Jan Hemmel tillsammans med Ernst-Hugo Järegård.Bild: Magnus af Geijerstam
Då och då stötte man på honom mellan hyllorna på Malmborgs i Caroli City i centrala Malmö.
Han hade oftast givit ut en ny bok som han tyckte man borde läsa och, kanske också skriva något om.
Eventuella invändningar av typen, ”mycket att göra”, skulle han inte ha förstått. Jan Hemmel tyckte, av allt att döma, aldrig att han själv hade tillräckligt mycket att göra.
”Jag har haft ett oförskämt underhållande liv”, förklarade han i för Sydsvenskans Suzanne Frieberg i en intervju inför 80-årsdagen den 7 juli 2013.
Läs mer:”Jag har haft ett oförskämt underhållande liv”
Jan Hemmel hann också vara oförskämt mycket.
Teaterregissör; på 60-talet verksam vid stadsteatrarna i Malmö och Helsingborg.
Författare; i skilda genrer och ämnen, bland dem konst, arkitektur, brott..
Kulturskribent; i Sydsvenskan och Kvällsposten.
Filmare, på senare år gärna i samarbete med vännen Jan Troell. Tillsammans gjorde de för några år sedan en dokumentärfilm om poeten Jacques Werup, ”Kalla ingenting försent”. Förra året hade duons porträttfilm om den skånske skulptören Axel Ebbe premiär, ”Vem var du Axel Ebbe?”. Den frågan utgjorde också titeln på den biografi över Ebbe som Jan Hemmel gav ut i anslutning till filmen.
Utställningskommissarie; 2011 debuterade Hemmel som ”curator” på Trelleborgs museum med en personlig exposé över den skånska konsthistorien.
Han gjorde mycket, och gärna. Men framförallt var Jan Hemmel tv-man.
Han värvades till televisionen i Malmö i början av 1960-talet, under den dynamiska pionjärtiden, och lämnade motvilligt ett betydligt större, men kanske något mindre dynamiskt, SVT fyra decennier senare.
”Jag älskar tv. Det är ett storartat medium och jag har alltid försvarat televisionen”, utbrast han i 70-årsintervjun med Sydsvenskan 2003.
Hemmel fick uppleva en tid då tv kunde erbjuda sina producenter både frihet och resurser.
Malmö var långt in på 90-talet ett stort och starkt distrikt, ett furstendöme i den svenska monopoltelevisionens kungarike, med egna tunga underhållnings- och dramaproduktioner.
Hemmel jobbade med Lasse Holmqvist (”Bialitt” och ”Här är ditt liv”). Han gjorde tillsammans med kompisen Christoffer Barnekow egensinniga inslag i det tuffa Rekordmagazinet. Han cyklade genom Frankrike och han producerade den monumentala succén ”Skånska mord” med Ernst-Hugo Järegård (ännu en vän) i en svit minnesvärda porträtt av onda män. Konstintresset kunde han, till mångas glädje, odla i programserien ”Bildjournalen”.
Efter att ha ägnat sig åt digitala experiment gick Hemmel sedan i pension, helt i onödan om han fick säga det själv, vilket han fick i Sydsvenskan.
”Det är faktiskt irriterande att bli gammal. Jag är ingen pensionär som tycker det ska bli skönt att ta det lugnt.”
Jan Hemmel blev 83 år.
Gå till toppen