Kultur

Hos Gittan Jönsson är det alltid städdag

KONST, Gittan Jönsson
”Igår - Idag”, Konsten, t o m 23/4.

Gittan Jönsson, känd för de flesta som konstnären bakom de feministiska ikoniska verken ”Diskkasterskan” (1978) och den mer sentida och pågående "Dammsugerskan", visar nu på Helsingborgs konstförerings galleri Konsten en serie verk där minnets vindlingar får ta plats och breda ut sig.
I utställningen ”Igår - Idag” återvänder hon till ett av de minnen som länge följt henne. För nästan fyrtio år sedan kom en allvarlig olycka att radikalt förändra brodern Björns, men också resten av familjens liv. Tillsammans gjorde Björn och Gittan senare boken ”Efter fallet” - där han stod för texten och hon för bilderna.
Ett tiotal av originalillustrationerna från boken är grunden till utställningen på Konsten, akvareller som i fragmentariska utsnitt bildar ett slags flöde, en intensiv ström av bilder kännetecknade av skenbart lätta färger och linjer, förenade med underliggande stråk av mörker.
Till minnet av olyckan har alldeles nyligen fogats tre stora akrylmålningar som också visas i utställningen. Den omvälvande händelsen skildras här som ett slags kaosartat mörker med det hjälplösa, utsatta barnet i centrum. ”Alles in ordnung” står det med klara gröna bokstäver på en av målningarna, som en besvärjelse som mässas över kaosets brus.
I ett annat verk får barnet en mammafamn att vila i, medan den sargade, vuxna kroppen ligger livlös och övergiven på marken en bit bort. Även i de nya målningarna är linjen rörlig och lätt men anslaget dovare, med ett tongivande mörker.
Och till slut, som små öar av vardagliga accenter står så ett mindre antal dammsugerskor i porslin runt om i galleriet och donar med sitt nedanför de vägghängda verken. Kanske måste de få lov att vara själva utgångspunkten? För också i kaoset måste livet fortgå, golv dammsuger inte sig själva.
Gå till toppen